Ik ben ervan overtuigd dat je geen superschrijver hoeft te zijn om goede webteksten te kunnen schrijven. Als je zorgt dat jouw webteksten aan een aantal ‘basisregels’ voldoen en ‘jou’ uitstralen dan heb je het voor 90% voor elkaar. De overige 10% gaat om randzaken zoals spelling. Randzaak? Zeker. Als jij een eigen praktijk hebt in de complementaire zorg of spirituele coaching, dan komen mensen bij jou om jouw expertise, omdat jij hun probleem kunt oplossen. Kan hen het schelen of je ergens een dt-tje hebt staan…
Gouden schrijftips voor krachtige webteksten en blogs
- ?Schrijf over onderwerpen waarin jouw klanten interesse hebben, of wat ze handig of praktisch vinden om te weten.
- ?Gebruik concrete voorbeelden. Termen als ‘Ik zet je weer in je eigen kracht’ en ‘lekkerder in je vel’ zijn super vaag. Nietszeggend. Vermijd ze alsjeblieft want dát is waar je een verschil maakt met je conculega’s: wat koopt iemand bij jou? Wat los je op? Wat levert het iemand op om weer in zijn/ haar kracht te staan? Wat betekent dat voor iemand?
- ?Kies één schrijfvorm: haal ‘je’ en ‘u’ niet door elkaar, ‘ben’ jij zelf je bedrijf? Schrijf dan vanuit ‘ik’ en niet vanuit ‘wij’ en haal ze zeker niet door elkaar. Maak hierin keuzes en voer deze structureel door in je teksten.
- ?Maak gebruik van korte zinnen. Korte zinnen zijn makkelijker te begrijpen en hebben meer impact. Gebruik maximaal één komma in een zin als het dan toch echt moet.
- ?Zorg voor een goede opbouw. Mensen besluiten binnen 2 seconden of ze jouw pagina gaan lezen en of jij ‘interessant’ bent voor ze. Een goede, heldere introductie die jouw hele boodschap verkondigt is daarom cruciaal. Vind je dit lastig en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Voor een bizar kleine investering help ik jou een hele maand lang iedere werkdag bij het verbeteren, aanscherpen en schrijven van je webteksten!
- ?Houd het simpel: Gebruik geen termen die jouw klanten niet kennen. Omschrijf hun klachten zoals ze dat zelf doen.
- ?Wie schrijft deze tekst? Dat mag best doorschemeren in je teksten! Geef eens een persoonlijk voorbeeld, plaats een quote of een foto van jezelf. Zo geef je potentiële klanten de kans om een ‘connectie’ met jou te voelen. Zo blijf je beter in hun hoofd hangen en zullen ze je beter onthouden.
- ?Schrijf in een actieve vorm. Gebruik actieve werkwoorden om jouw teksten levendig te maken en jouw boodschap kracht bij te zetten. (Voorbeeld: Er wordt door hem een tekst geschreven – hij schrijft een tekst).
- ?Maak je tekst overzichtelijk en behapbaar. Alinea’s zijn een ideale manier om je tekst er aantrekkelijk uit te laten zien. Geef je alinea’s bij voorkeur ook een tussenkop. Zo kunnen mensen je pagina makkelijk ‘scannen’.
- ?Als je regelmatig twijfelt over je teksten of er erg lang over doet om ze te publiceren…. spreek dan met jezelf af dat je de volgende dag nog één keer een verbeterslag maakt. Zo kijk je er met een frisse blik naar en je gaat niet uitstellen. Waarom heb je anders zoveel moeite gedaan!?
Webteksten schrijven voor je eigen praktijk
Met deze 10 gouden schrijftips kun je jouw klanten beter aanspreken, overtuigen van jouw expertise en inspireren om in actie te komen. Hierdoor blijf jij beter in hun gedachten hangen en bouw je (voor het grootste gedeelte onbewust) een relatie op met je toekomstige klanten.
Het schrijven van teksten blijft naast gebruik van video, stories, lives, etc. super belangrijk. Zoekmachines ‘lezen’ je teksten en kunnen aan de hand van de inhoud bepalen waar jouw pagina (jouw bedrijf!) over gaat. Dat kunnen ze niet bij podcasts (hooguit de titel en beschrijving) en lives, etc.
?Onthoud altijd: als je er niet over schrijft op je website, kan je website ook niet op dat onderwerp gevonden worden!
Hulp bij het schrijven van je webteksten?
Als je al te lang bezig bent met je webteksten of je moet nog beginnen maar je weet niet hoe, laat mij je dan helpen!