Ga naar de inhoud

✉️ info@lindanoijens.nl

5 dingen die je kunt doen voor een hogere positie in de zoekresultaten

Wil je dat jouw telefoon vaker rinkelt? Dat jouw agenda vol staat met afspraken met nieuwe klanten? Dan is het een goed idee om iets te doen aan je online vindbaarheid. Deze kun je een flinke boost geven als je je website teksten optimaliseert. Dit klinkt technisch, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Natuurlijk moeten er wel een aantal technische zaken in orde zijn op je website, maar als dat geregeld is dan kun je met deze tips écht een verschil gaan maken!

⓵ Iedere pagina binnen je website heeft maar één ‘Heading 1’.

Dit is bij voorkeur de titel van de pagina. De andere tussenkoppen geef je (naar mate van ‘belangrijkheid’) de Headings 2, 3 en 4. 

⓶ Hak je tekst op in verschillende alinea’s en geef iedere alinea een duidelijke tussenkop.

Mensen moeten ‘zonder lezen’ uit de titel en tussenkoppen kunnen begrijpen waar de pagina over gaat. Als mensen dat kunnen begrijpen, dan kunnen zoekmachines namelijk ook prima bepalen waar je pagina over gaat. En dat is belangrijk, want op die manier geven zoekmachines jouw website als resultaat weer bij relevante zoekopdrachten. 

⓷ Focus op één zoekterm of zoekwoord.

Je kunt een tekst niet optimaliseren voor meerdere zoekwoorden of zoektermen. Je kiest er één. Dat kan dus betekenen dat je meerder pagina’s over ongeveer hetzelfde onderwerp schrijft, maar dan net geoptimaliseerd voor een andere zoekterm. Deze pagina’s hang je natuurlijk niet in je hoofdmenu, maar verstop je achter de schermen van je website. Op die manier komen deze pagina’s wel in de zoekmachines omhoog en dienen ze dus als ‘landingspagina’.

⓸ Verwerk jouw zoekterm of zoekwoord in de titel, in 2 van de 4 (of 1 van de 3) tussenkoppen.

Daarnaast gebruik je je zoekwoord nog 2 á 3 keer in de gewone tekst (bij een tekst van ongeveer 350 á 400 woorden). Bij voorkeur verwerk je je zoekwoord er 3 keer in, waarvan je deze dan ook nog eens 2 keer dik- en schuingedrukt maakt. 

⓹ Vul de meta titels en de meta description van de pagina altijd in.

Als je dat niet doet, dan geven zoekmachines de eerste zinnen weer in de zoekresultaten. Dat staat niet altijd mooi, en bovendien wil je graag dat de tekst die in de zoekmachines komt te staan uitnodigt om direct actie te ondernemen, oftewel te klikken op de link. Door het invullen van de meta titel en de description maak je het mogelijk om zelf te bepalen hoe jouw praktijk in de zoekmachines verschijnt. 

Wil je aan de slag om de vindbaarheid van jouw praktijk in de zoekmachines te verbeteren?

Dan is het een goed idee om te gaan bloggen. Met bloggen maak je het niet alleen mogelijk om vaak zichtbaar te zijn op social media, door te bloggen verbeter je ook jouw positie in de zoekresultaten. Wil je alles weten over bloggen en wil je weten hoe je dat op een efficiënte en eenvoudige manier kunt doen voor jouw praktijk? Kijk dan eens bij mijn workshop ‘Word een Blog Boss in 45 dagen’. 

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring

Dit vind je misschien ook interessant:

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring