Heb jij onlangs jouw eigen praktijk opgericht? En ga je nu met je website aan de slag? Hier zijn een paar tips voor het schrijven van je homepage.
? Tip 1. Bedenk van te voren hoe mensen op jouw homepage terechtkomen
Heb jij een grote naamsbekendheid en typen mensen jouw website-adres in in de adresbalk van hun browser? Of vinden ze je homepage via de zoekmachines? Of zien ze jouw website link voorbij komen op Facebook of in je Instagram bio?
Je mag er – bij een nieuwe website – vanuit gaan dat mensen jouw website niet op bekende termen in de zoekmachines vinden. Denk aan ‘praktijk voor holistische therapie’ of ‘energetisch coach’. Was het maar zo’n feest. Je kunt er dus vanuit gaan dat mensen die op jouw homepage ‘landen’ al van jou hebben gehoord: via iemand anders of een van jouw social media profielen. Het is dus belangrijk dat je mensen vervolgens de juiste informatie geeft. Zij zijn er om te verifiëren of jij inderdaad de juiste persoon voor hen bent en of jij hen echt kunt helpen.
? Tip 2. Laat mensen kennismaken met jou
Een van de belangrijkste dingen die meetellen in de beslissing of iemand wel of niet klant bij je wordt, hangt samen met de gunfactor en vertrouwen: vindt iemand jou leuk en betrouwbaar genoeg? Geef op je homepage daarom altijd een korte intro over jezelf waarin je jezelf even voorstelt, maar waar mensen ook kunnen lezen dat jij de ‘go to’ persoon bent.
? Tip 3. Schrijf eerst je ‘Over mij’ pagina en je dienstenpagina’s
Waarom? Omdat je dan het lastigste gedeelte en ‘denkwerk’ al gehad hebt! Eigenlijk is jouw homepage een samenvatting van je andere pagina’s. Natuurlijk in een andere vorm en met andere woorden, maar het denkwerk dat gepaard gaat met het schrijven van je homepage doe je eigenlijk al tijdens het schrijven van je andere pagina’s.
? Tip 4. Zet een paar reviews op je homepage
Reviews doen het goed op je homepage. Ze geven meteen een goede indruk van wat andere klanten aan jou expertise en jouw diensten hebben gehad.
? Tip 5. Houd je homepage kort en bondig
Het is belangrijk dat je bezoekers binnen 2 tellen snappen waar jouw bedrijf om draait: wat los jij op, voor wie en wat levert jouw dienst iemand op? De meeste mensen willen ‘even snel’ weten of jij degene die bent die hen inderdaad kan helpen (dit heeft alles te maken met tip 1!). Zorg dus dat jij deze informatie helder en bondig verwoordt.