Meteen naar de inhoud
Linda Noijens Teksten & Communicatie
 

Inclusief schrijven houdt in dat je bij het schrijven geen mensen uitsluit. Oftewel: iedereen moet zich welkom voelen om jouw tekst te lezen. Bij inclusief schrijven maak je geen onderscheid tussen mensen op basis van hun afkomst, leeftijd, sekse, politieke voorkeuren en seksuele voorkeuren.

Laat elke lezer zich aangesproken voelen

Inclusief schrijven betekent dat je schrijft op een manier waardoor iedereen zich aangesproken kan voelen. Je gebruikt daarbij dus geen ‘heeft hij dat gedaan’, maar ‘heeft men dat gedaan’ of ‘heeft de persoon dat gedaan’…. Je zou er voor de grap eens op moeten letten: heel veel teksten en zelfs hele websites zijn in de ‘hij-vorm’ geschreven.

Wat betekent inclusiviteit of ‘inclusie’ eigenlijk?

Inclusie betekent dat je uitgaat van de gelijkwaardigheid van de mens. Je sluit niemand buiten. In de praktijk betekent dit dat je vooral kijkt naar iemands kwaliteiten, ambities of ervaring. Stereotyperingen en onderscheid laten we compleet achter wege als we inclusief schrijven.

Een gelijke behandeling voor iedereen: inclusief schrijven raakt ook jouw imago

Een aantal grote multinationals hebben het al jaren op de agenda staan: diversiteit en inclusie. Ze hebben vaak zelfs medewerkers in dienst die speciaal zijn aangenomen om erop toe te zien dat iedereen volgens de inclusieve normen en waarden van het bedrijf werkt. Ook steeds meer bedrijven in het MKB zien hoe zij dit binnen hun organisatie mogen gaan veranderen. In de eerste plaats zodat iedereen zich welkom voelt, maar ook omdat er een commercieel belang is bij inclusief schrijven.

  • Inclusiviteit staat anno nu hoog op de agenda van grote en invloedrijke bedrijven. Je wilt als bedrijf – ook in het MKB – natuurlijk niet achterblijven en het goede voorbeeld geven.
  • Door inclusief schrijven zorg je dat je interessant en geliefd blijft bij jouw doelgroepen. Bovendien is het een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken.
  • Door inclusief te schrijven geef je het imago van je business een boost. Want, een inclusief bedrijf heeft immers een grote(re) gunfactor.

Hoe ga je te werk bij het schrijven van inclusieve teksten?

Wanneer je inclusieve teksten wilt maken is het van belang dat je herkenbare dingen opnoemt die jouw doelgroep onmiddellijk zal herkennen. Dit staat dus helemaal los van sekse, voorkeuren, afkomst, etc. Spreek vooral over de behoeften of oplossingen die mensen mogelijk zoeken, over klachten die ze ondervinden of over wensen die ze hebben voor de toekomst.

Verban ouderwetse stereotypen uit je tekst. Niet alle werkende moeders werken parttime, niet alle CEO’s zijn mannen (al zijn dat er in mijn ogen nog wel veel te veel), niet alle programmeurs zijn jongens en ze slapen ook niet allemaal onder hun bureau op een pizzadoos.

Vervang genderspecifieke termen: ‘Goedemiddag dames en heren’ wordt: ‘goedemiddag deelnemers’, (of ‘aanwezigen’, of ‘allemaal’. En geef op je website formulieren niet de optie: ‘Geslacht’, maar vraag ‘hoe wil je worden aangeschreven?’.

Laat je tekst door iemand anders controleren

Zijn jouw webteksten echt inclusief? Een extra paar kritische ogen kunnen soms ingesleten gewoontes voor je inzichtelijk maken. Zo pak jij het voortouw in inclusiviteit en geef jij het goede voorbeeld.

Wees realistisch: soms moet je exclusief schrijven

Het is natuurlijk wel belangrijk om te schrijven voor je doelgroep. Als jouw doelgroep bestaat uit jonge moeders die last hebben van hormoonschommelingen door een recentelijke bevalling (ik noem maar iets), dan mag je uiteraard exclusief voor deze doelgroep schrijven. Anderen hoeven zich ook niet aangesproken te voelen door jouw teksten. Tegelijkertijd is het ook niet zo dat je hen uitsluit: zij ervaren immers het probleem niet en zullen niet de behoefte voelen om jouw dienst af te nemen. Maar, blijf wel scherp:

Richt je je op jonge moeders? Of op ouders?

Uiteraard is ‘ouders’ ook van toepassing op het voorbeeld van de moeders die last hebben van hormoonschommelingen, máár: ‘net bevallen moeders die hun hormonen weer snel in orde willen krijgen’ is een veel krachtigere doelgroep omschrijving dan ‘ouders die net bevallen zijn en hun hormonen snel op orde willen krijgen’. Houd je doelgroep en je diensten in gedachten om zeker te weten dat je inclusieve teksten schrijft. 

Hulp nodig bij inclusief schrijven?

Wil jij inclusieve webteksten waardoor nieuwe klanten en medewerkers zich welkom voelen bij jouw bedrijf? En kun je wel wat hulp gebruiken bij het controleren of herschrijven van je webteksten en vacatureteksten, zodat jouw teksten écht inclusief zijn? Neem dan contact op met Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl!

Tekstschrijver nodig? Neem contact op!

Dit vind je misschien ook interessant:

Tekstschrijver nodig?

Ik help ondernemers en bedrijven om hun missie, identiteit en diensten te vertalen naar krachtige teksten en content. 

KrachtigeTeksten.nl 

Ik startte in 2017 als ‘KrachtigeTeksten.nl’ met SEO-copywriting en schrijfworkshops. De naam KrachtigeTeksten.nl heb ik losgelaten, je kunt mij nu vinden onder LindaNoijens.nl. 

Linda Noijens Teksten & Communicatie
Kennismakingsactie

Gratis blog

Vraag nu je offerte aan en ontvang een gratis SEO-blog over een onderwerp naar keuze!*

*Bij akkoord op de offerte.

× Hoe kan ik je helpen?