Ga naar de inhoud

✉️ info@lindanoijens.nl

Baal je van je teksten? Met deze drie eenvoudige aanpassingen maak je ze veel beter!

Durf jij nooit mensen naar je website door te verwijzen? Schaam je je voor wat erop staat? Misschien vind je het niet professioneel genoeg, of klopt de inhoud niet. Je ‘moest een website’ dus je hebt er maar ‘wat opgezet’. Goed dat je hebt doorgepakt! Maar de keerzijde is dat er nu teksten op je website staan waar je niet blij mee bent. Deze drie tips helpen je om je webteksten op eenvoudige wijze een stuk beter te maken!

Schrijf rechtstreeks aan je klant

Dit geldt voor de hele tekst, maar vooral voor de eerste alinea: zorg dat je klant zich meteen aangesproken voelt. Wat is het probleem van je klant? Wat betekent dat voor die persoon?

Wanneer iemand zich direct herkent in wat je schrijft zal hij of zij absoluut doorlezen. De bezoeker is immers op je site ‘geland’ omdat hij of zij dacht dat jij hier weleens een oplossing voor kon bieden. Het is dus super belangrijk dat jouw klant de hele tijd denkt ‘dit is voor mij’!

Maak je teksten overzichtelijk

Deel je teksten op in alinea’s. Grote lappen tekst zijn niet prettig om te lezen. Sterker nog: mensen haken af voordat ze zijn begonnen.

Maak een duidelijke eerste alinea. Vervolgens een ‘Kop 2’ (of ‘heading’ als je Engelse taalinstellingen gebruikt). En naar mate van de prioriteit werk je verder met de koppen 2, 3, en 4. De koppen 5 en 6 worden zelden gebruikt. Deze zijn beter geschikt voor langere teksten zoals ‘long reads’ en whitepapers.

Zorg ervoor dat de koppen jouw alinea’s samenvatten. Mensen nemen pas de tijd om te lezen als zij ervan overtuigd zijn dat je pagina interessant en relevant voor hen is. Dat betekent in de praktijk dat zij in enkele seconden je pagina tot zich nemen. Dat gaat dan met name om de eerste alinea, maar ook om de koppen. Spreek je bezoekers dus aan door uitnodigende koppen te schrijven die óf super duidelijk zijn en voor zich spreken, óf de lezer ’triggeren’ en nieuwsgierig maken.

Sluit af met een alinea met een korte samenvatting en uitnodiging tot actie! De actie die je gebruikt hangt natuurlijk helemaal af van de inhoud van je pagina.

En voeg deze zaken even toe:

CTA’s (Call To Action)

Om te zorgen dat mensen daadwerkelijk de stap nemen om contact met je op te nemen moet je zorgen dat ze dat ook makkelijk kunnen doen. Je kunt hiervoor zogenaamde ‘CTA’s (Call To Actions) toevoegen. Dit zijn knoppen die je bezoekers aansporen om ‘iets’ te doen, zoals ‘neem contact op’, ‘download mijn ebook’, of ‘meld je aan voor de nieuwsbrief’!

Social media

Daarnaast wil je natuurlijk zoveel mogelijk interactie met potentiële klanten realiseren. Door je social media kanalen toe te voegen maak je jezelf en je praktijk erg toegankelijk.

Afbeeldingen of video’s

Je tekst ondersteunen met een (relevante) afbeelding of video is een goed idee! Zorg wel dat dit qua opmaak mooi uitkomt en dat het ook op een mobiele telefoon goed te bekijken is.

Je webteksten verbeteren begint met deze drie punten!

Dit is echt het ‘laaghangende fruit’. Doe er je voordeel mee, want je teksten kunnen echt een mooie bijdrage leveren als het gaat om het enthousiasmeren en overtuigen van nieuwe klanten! Een sterke combinatie van inhoud, opmaak én CTA’s zijn de eerste stap naar het optimaliseren van je webteksten!

 

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring

Dit vind je misschien ook interessant:

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring