Beter vindbaar worden? Een lager bouncepercentage? Of gewoon meer verkopen met je webshop? Wil je de effectiviteit van je website verbeteren? Neem dan je webteksten onder de loep. Een website moet snel laden, visueel aantrekkelijk zijn en een duidelijke structuur hebben. Vaak is er tekstueel nog veel winst te behalen. Wij geven je graag een paar tips om mee te beginnen.
Tone of voice, trek deze door in je website
Aan goed schrijfwerk gaat een denkproces vooraf. Allereerst wil je je doelgroep scherp voor ogen hebben. Wie wil je aanspreken en op welke manier lukt dat het beste? De tone of voice wordt dat in vaktermen genoemd. Deze ‘stem van de organisatie’ moet passen bij zowel het bedrijf als de doelgroep en wil je idealiter in alle communicatie-uitingen doorvoeren. Het omvat meer dan alleen het bepalen de aanspreekvorm (je/u), zo is de manier waarop je spreekt als uitvaartverzorger heel anders dan wanneer je iemand benadert als schoonheidsspecialist.
Optimaliseer je webteksten voor online vindbaarheid
Om meer verkeer naar je website te trekken, zul je voor de zoekmachines goed ‘leesbaar’ moeten zijn. Die online vindbaarheid vergroot je door je webteksten te optimaliseren: Search Engine Optimization (SEO). Door belangrijke zoekwoorden op de juiste plek en met de juiste frequentie in de tekst te plaatsen, kan Google je beter vinden en indexeren. Zoekmachines bepalen op die manier waar je tekst over gaat en schatten zo in wat voor waarde het voor de zoeker heeft en dus hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt.
Meer conversie op je website
Met geoptimaliseerde teksten krijg je meer verkeer naar je website. Aantrekkelijke teksten zorgen voor conversie. Eenmaal op je website wil je de bezoekers ook iets laten doen, je wilt conversie. Zo kun je als doel hebben dat bezoekers een offerte aanvragen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of direct een product kopen in je webshop. Goede webteksten zetten daartoe aan. Korte, actieve zinnen zijn prettig om te lezen, ook op de mobiele telefoon, en sporen aan tot actie. Op elke pagina moet een krachtige CTA (Call to Action) staan. Geen linkjes met ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ maar ga voor ‘vraag nu een offerte aan’ of ‘download gratis onze folder’.
De ‘Over Ons’ pagina
Na de homepage is de ‘Over Ons’-pagina waarschijnlijk de meest gelezen pagina van je website. Hier wil je naast achtergrondinformatie over je organisatie ook een stukje persoonlijkheid blootgeven. Een inspirerend verhaal dat niet alleen een potentiële klant raakt maar waarmee ook een toekomstig werknemer of zakenpartner zich kan identificeren.
Teksten laten schrijven?
Nieuwe teksten nodig? Of je bestaande webteksten laten herschrijven? Neem contact met ons op.