Heb je voor je bedrijf ook van die prachtige brochures, vol met teksten die hout snijden en een strak design? Met de nodige zorg samengesteld, informatief en veel aansprekende titels en prikkelende tussenkopjes. Er is ongetwijfeld veel werk gestoken in het schrijven van de teksten in je brochure, dus waarom zou je deze teksten eigenlijk niet gewoon 1 op 1 gebruiken voor de website? Een volstrekt logische gedachtegang, maar helaas ook een verkeerde. Er zit namelijk veel verschil in een brochuretekst en een webtekst. Welke verschillen dat zijn vertellen we je in dit blog.
Vluchtig versus grondig
De gemiddelde brochure wordt, mits deze de interesse van de ontvanger weet te wekken, van A tot Z gelezen. De ontvangende partij gaat er in veel gevallen eens goed voor zitten, en leest je brochure aandachtig én grondig. Dat is bij de teksten op je website wel anders. Vaak zal een bezoeker van je website daar terechtkomen na een bepaalde zoekopdracht bij een zoekmachine als Google. De potentiële klant wil bijvoorbeeld weten of je bedrijf hem een bepaald onderdeel kan leveren, of wil weten of je op dit moment telefonisch bereikbaar bent zodat hij zijn vraag via de telefoon kan stellen. Hij zoekt specifieke informatie en handelt daar ook naar. Teksten worden vluchtig gescand op zoek naar het stukje informatie waar de bezoeker naar zoekt. Wordt deze informatie niet snel genoeg gevonden? Bij de concurrent heeft de website-bezoeker wel succes.
Mooie tekst versus slimme tekst
Een brochuretekst ziet er in veel gevallen gelikt uit. Lekker lopende zinnen, die prettig lezen. Natuurlijk: voor je website is dat ook van belang. Er is echter één aspect wat nog belangrijker is bij het schrijven van webteksten. Search Engine Optimalisation. Daar waar teksten in een brochure alleen maar ‘mooi’ hoeven te zijn, daar doe je er verstandig aan om de teksten op je website zo in elkaar te steken dat zoekmachines ze daadwerkelijk weten te vinden. Dat noemt men Search Engine Optimalisation (kortweg SEO). Wanneer jouw webpagina’s bovenaan de zoekresultaten prijken, neemt het aantal hits significant toe. En die hits zorgen uiteindelijk voor meer omzet. Bij deze techniek wordt door de tekstschrijver rekening gehouden met de verschillende aspecten waarop zoekmachines websites ‘ranken’. Hoe beter je webteksten wat dat betreft in elkaar steken, hoe hoger je website opduikt bij de zoekresultaten.
Vrijblijvend versus call to action
Na het uitdelen of bezorgen van je brochure ligt de bal bij de klant. Wanneer de brochure pagina voor pagina wordt gelezen, komen je contactgegevens vanzelf ergens boven. Waarschijnlijk op de laatste pagina of achterzijde. De lezer van je brochure slaat de informatie op en kan op een later tijdstip altijd nog besluiten contact met je te zoeken. De gemiddelde bezoeker van je website heeft wat meer aansporing nodig. Daarom staan webteksten vol met zogeheten ‘call to actions’. Een button om met een simpele muisklik contact op te nemen bijvoorbeeld, of een knop waarmee eenvoudig een abonnement op je nieuwsbrief kan worden afgesloten zodat je in contact kunt blijven met de bezoeker. Op deze wijze nodig je mensen die je website bezoeken actief uit om meer informatie tot zich te nemen.
Van brochturetekst naar webtekst
Zijn je brochureteksten dan helemaal niet bruikbaar voor je website? Toch wel. Al moeten daar wel een aantal tekstuele aanpassingen aan te pas komen. Je brochuretekst kan echter een prima kapstok vormen om de webteksten aan op te hangen. Een professionele tekstschrijver kan je helpen om de informatie uit je brochures om te turnen in passende webteksten!