Meteen naar de inhoud
 

Waarom een gratis weggever?

Zijn jouw webteksten klaar en wil je ‘iets’ gaan doen aan de marketing voor jouw praktijk? Misschien heb je inmiddels besloten om een namenlijst op te gaan bouwen. In dat geval: hoera! Goed bezig. Een namenlijst is super belangrijk want het stelt jou als ondernemer in staat om de lead te nemen in jouw marketing. Je bent met een namenlijst niet (meer) afhankelijk van grote spelers zoals Meta. Je kunt het heft in eigen hand nemen, mensen precies op de juiste momenten vertellen wat ze moeten horen en je kan je doelgroep actief een aanbod doen om hun probleem op te lossen of hun wens te vervullen.

Oké, maar die namenlijst, een weggever.… hoe pak je dat aan?

Een namenlijst opbouwen kun je op verschillende manieren doen. Eén van de meest effectieve manieren die ik ken (en zelf toepas) is het weggeven van gratis hulp. Zo kun je bij mij een gratis ebook met een stappenplan voor krachtige teksten downloaden, je kunt deelnemen aan mijn gratis webinar en je kunt een gratis workshop zoekmachine-optimalisatie downloaden.

Vanuit mijn social media posts en advertenties ziet mijn doelgroep dat ik deze gratis producten en diensten aanbiedt. De berichten die ik plaats zijn toegespitst op mijn doelgroep: dus ondernemers die worstelen met hun webteksten. Als iemand die worstelt met webteksten mijn gratis producten ziet, dan is het heel makkelijk en laagdrempelig om een gratis product te ‘bestellen’ of in dit geval dus te downloaden.

Het enige dat ze hoeven te doen is hun e-mailadres achterlaten en hun voornaam, daarna krijgen ze automatisch het ebook of bevestig ik hun aanmelding voor mijn webinar, enzovoort.

Het e-mailadres dat ik hierdoor heb gekregen is het e-mailadres van een potentiële klant: een ondernemer die ontzettend zit te stressen om die teksten en die waarschijnlijk na 2,5 uur met mij zijn/ haar teksten klaar heeft.

En dan… een goede opvolging is cruciaal (en niet opvolgen is nogal zonde van je moeite…)

De volgende actie ligt dus bij mij: ik moet het niet laten zitten bij het aanbieden van de gratis weggever, ik moet ook in actie komen en deze ‘leads’ gaan opvolgen: In feite moet ik er dus voor zorgen dat ik van deze potentiële klanten, betalende klanten maak. Die klant is hoogstwaarschijnlijk bereid om in de nabije toekomst hulp te zoeken bij het maken van webteksten, de zoektocht is immers al begonnen. Ik kan deze persoon dus uitstekend aanbieden om te helpen met het schrijven van die teksten.

Dit aanbod kun je in het ebook zetten, of in de automatische mails die volgen na het aanvragen van je weggever .

Maar hoe bepaal je nou een goed onderwerp voor je weggever?

  1. Ken het probleem of de wens van je doelgroep: Het onderwerp van je weggever moet aansluiten bij de behoeften en problemen van je doelgroep. Probeer te begrijpen wat hun grootste uitdagingen zijn en hoe jouw expertise hen kan helpen. Vraag jezelf af: ‘waar kan ik mijn klant vandaag al een klein beetje mee op weg helpen’? Denk aan het geven van een paar tips, een handleiding, stappenplan, een gratis mini-training of iets dergelijks.
  2. Denk aan je eigen expertise: Je weggever helpt je om jouw expert status te versterken en gaat bij voorkeur dus over een onderwerp waar jij heel goed in bent en veel over weet. Waar hecht jouw doelgroep waarde aan? Wat kunnen ze wel gebruiken of wat willen ze leren over iets waar jij toevallig veel verstand van hebt?
  3. Maak het behapbaar: Een weggever moet behapbaar zijn en niet te veel tijd of moeite kosten om te lezen. Het moet natuurlijk ook makkelijk te begrijpen zijn. Als mensen jouw gratis weggever niet begrijpen, dan zullen ze niet durven te betalen voor jouw diensten want ‘die zullen ze dan ook niet snappen’.
  4. Houd het relevant: Zorg ervoor dat je weggever relevant is voor je bedrijf en je diensten. Het moet bijdragen aan je algehele marketingdoelen en passen bij je merkidentiteit.
  5. Maak het onweerstaanbaar: Je weggever moet mega aantrekkelijk zijn en zo waardevol dat mensen hun e-mailadres willen achterlaten om ‘m te ontvangen. Zorg voor mooie afbeeldingen, foto’s en verpak je weggever in een professionele vormgeving.
 

Je gratis weggever promoten

Als je eenmaal een goed onderwerp hebt voor je weggever, is het belangrijk om deze te promoten op je website en via social media. Houd je doelgroep op de hoogte van je gratis producten en diensten en moedig hen aan om hun e-mailadres achter te laten. Vergeet niet om deze potentiële klanten op te volgen en ze te converteren naar betalende klanten. Je hoeft hiervoor echt niet super commercieel te zijn, maar je mag wel staan voor jouw bedrijf. Jij kan mensen helpen met een bepaald probleem, als zij interesse tonen door het downloaden van je weggever, dan mag je nu echt een serieus aanbod doen.

Wil jij aan de slag met het maken van een gratis weggever, maar weet je niet wat je dan het beste zou kunnen schrijven voor je potentiële klanten? Neem contact met mij op!

 

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]