Ik werk veel met ondernemers die al maanden of zelfs jaren worstelen met hun webteksten. Ik hoor vaak terug: “Had ik maar eerder bij jou aan de bel getrokken”. Als jij nu in zo’n zelfde situatie zit dan zijn deze tips voor jou. Ze helpen je om je webteksten in perspectief te plaatsen en om tóch door te pakken, maar dan op een heel makkelijke manier.
Waarom hik je aan tegen het schrijven van je webteksten?
? Weet je niet welke pagina’s je zou moeten hebben?
? Vind je het lastig om onder woorden te brengen ‘wat je precies doet’?
? Heb je nog geen website waar je je teksten op kunt zetten?
? Wil je heel veel informatie geven en lukt het je niet meer om het logisch te houden voor de lezer?
? Heb je geen idee hoe je een pagina moet opbouwen?
? Ben je niet zo goed in spelling en grammatica?
? Vind je het lastig om mooie zinnen te maken?
Kun jij één of meer van de vragen hierboven met ‘Ja’ beantwoorden? Pas dan deze tips toe:?
Begin met het schrijven van je basis webteksten
Wanneer je door de bomen het bos niet ziet, dan is mijn advies om echt te beginnen bij het begin. Jouw basis webteksten zijn (in veruit de meeste gevallen) je ‘Over mij’ pagina, je dienstenpagina’s en je homepage.
Ik raad je aan om te beginnen met het schrijven van je ‘Over mij’ pagina. Deze pagina blijkt in de praktijk vaak de grootste uitdaging te zijn. De pagina omvat een korte introductie en jouw verhaal. De bedoeling van deze pagina is het creëren van een ‘gunfactor’. Door mensen kennis met je te laten maken wordt de drempel om klant te worden een stuk lager. Ga daarna verder met je dienstenpagina’s. Hierop komt jouw aanbod te staan.
Als laatste schrijf je je homepage. Je homepage bevat kortweg een samenvatting van je ‘Over mij’ pagina en je dienstenpagina’s. Het is dus prettig dat je daar al over hebt nagedacht voor je deze pagina gaat schrijven.
En alle andere informatie dan?
Alle andere informatie komt later. Simpel. Een goede basis is het begin van een goede website die werkt voor jouw klanten. Als je een goede basis weet te schrijven, dan kun je daarna jouw website zo ver uitbreiden als je wilt. Ondertussen staat jouw basis dan lekker stevig te staan en heb je daar dus geen omkijken meer naar.
?Jouw basis kun je op een gegeven moment aanpassen als je merkt dat dingen niet meer kloppen. Naarmate jij je ontwikkelt als ondernemer zul je merken dat je heel gericht dingen wilt gaan aanpassen op je pagina. Hier hoef je dan ook niet meer diep over na te denken, want deze dingen worden jou vanzelf helder!
Zoek een webbouwer die flexibel is: laat een basis bouwen met de optie om je website later uit te breiden
Wanneer je een website laat maken als startende ondernemer, of wanneer jouw bedrijf of praktijk aan verandering onderhevig is, vraag je webbouwer dan om hier alvast rekening mee te houden. Het moet makkelijk zijn om later pagina’s, blogs en menu-items toe te voegen. Het mooiste is als je dit dan ook zelf kunt doen. Dan ben je geheel vrij in het aanbrengen van veranderingen en het toevoegen van nieuwe pagina’s.
Laat spelling voor wat het is
Lekker belangrijk. Het gaat om jouw verhaal. Als er ergens een spelfout staat dan hoor je dat vanzelf! Als het echt heel ernstig is, bijvoorbeeld omdat je de diagnose dyslectie hebt, dan is er vast wel iemand in je omgeving die de ergste fouten eruit kan halen voor je (en neem anders even contact met mij op).
Verwerk puntenlijstjes in je pagina
Als je veel wilt opsommen maar dit levert teveel tekst op, maak er dan een lijstje van. Eventueel kun je dan de punten uit het lijstje linken naar en pagina waar je meer informatie geeft over dit onderwerp.
Houd dit tijdens het schrijven van je webteksten in je achterhoofd
- ? Jouw klanten willen vooral weten of jij hun probleem kunt oplossen. Oftewel: wat is jouw belofte aan je klanten?
- ? De meeste mensen bekijken niet al je webpagina’s, dus het is niet erg als jij soms het gevoel hebt dat je dingen ‘al een keer gezegd hebt’. Dat is prima, de kracht van herhaling helpt. Plus de meeste mensen verlaten je website na het bekijken van één of twee pagina’s. Zo vaak zien ze datzelfde stukje dus helemaal niet.
- ? Zorg dat mensen actie kunnen ondernemen. Plaats hiervoor ‘CTA’s’ (Call to Actions). Als mensen jouw informatie interessant vinden dan moeten ze ook makkelijk in actie kunnen komen. Niemand gaat zoeken naar een knop. Zorg dat er op iedere pagina meerdere knoppen staan.
Succes!