Vind je jezelf wat ‘wollig in je teksten’? 🐑
Zijn jouw teksten langdradig, onduidelijk, vaag of wollig? Ga er dan eens een middagje voor zitten en maak je teksten kort en bondig. Mensen lezen graag als ze weten waar ‘het heen gaat’. Als jij wollig bent of onduidelijk en mensen weten niet of het lezen van deze tekst hun tijd waard is, dan is de kans zeer groot dat ze er al na een paar regels mee stoppen.
Hier een paar tips om je teksten minder wollig en veel duidelijker te maken:
💡Deel je tekst allereerst op in alinea’s. Deze alinea’s stoppen wanneer je overgaat op een ander onderdeel of ander stukje informatie.
💡Geef iedere alinea een tussenkop die de alinea samenvat. Zo weet iemand wat er te lezen valt in de volgende alinea. Het mooiste is natuurlijk als de tussenkop uitnodigend is geschreven of een bepaalde ‘trigger’ geeft waardoor mensen nieuwsgierig worden.
💡Jouw zinnen mogen elkaar niet uitleggen. Een zin moet duidelijk zijn. Legt de volgende zin uit waar de vorige zin over gaat? Schrap ze allebei en schrijf er één duidelijke zin voor in de plaats.
💡Gebruik maximaal één komma in een zin. Probeer zoveel mogelijk te werken met korte zinnen. Dat maakt de informatie behapbaar.
💡Vermijd het gebruik van jargon. Hierdoor moet je vaak veel uitleggen omdat je lezers niet bekend zijn met deze termen. Het scheelt je een hoop gedoe als je jargon weg laat en bekende termen gebruikt die meteen duidelijk zijn voor je klanten.
💡Plaats slechts één dienst of onderwerp op een pagina. Hoe meer je wilt samenvoegen hoe onduidelijker het wordt. Iedere dienst die je aanbiedt verdient een eigen pagina. Ieder blog dat je schrijft gaat maar over één onderwerp.
💡Maak voordat je gaat schrijven een schrijfplan waarin je alvast helder maakt: waarom iemand jouw tekst zou moeten lezen, waarom iemand jouw tekst zou wíllen lezen, wat de kernboodschap is en wat het doel is van je tekst. Deze punten kun je gebruiken als checklist. Is jouw tekst geworden zoals je het bedoeld had? Verplaats je even in je potentiële lezer (waarschijnlijk dus je potentiële klant). Staat er in de tekst wat deze persoon wil of moet weten?