Meteen naar de inhoud
 

Wil je krachtige webteksten schrijven, dan is het essentieel om helder voor ogen te hebben aan wie je schrijft, zodat je kan zorgen dat je ‘blijft hangen’. Het liefst wil je natuurlijk dat iemand meteen klant wordt, maar meestal gaat daar een heel proces aan vooraf. In deze mail geef ik je een paar tips om te zorgen dat je jouw lezers écht raakt, waardoor je ze (sneller) door dat aankoopproces heen helpt.

Maak het herkenbaar

Omdat jouw potentiële klanten écht te raken is het slim om dingen te noemen in je teksten die jouw doelgroep herkent. Denk aan pijnpunten, klachten, wensen, problemen of verlangens. Als jij schrijft over onderwerpen die jouw potentiële klanten bezighouden, dan kan de lezer zich identificeren met de informatie die er staat. Dat maakt dat je direct interessant en relevant bent voor de lezer.

Maak het probleem of de wens scherp

Niemand heeft last van weinig energie, onbalans in het leven, geen ‘nee’ kunnen zeggen, pleasen én beter in zijn/ haar vel willen voelen. Echt niemand wordt ’s ochtends wakker en denkt al deze punten tegelijk. Wat iemand misschien wel kan denken is: ‘ik kan m’n bed niet uit’, ‘de kinderen zijn me nu al teveel’, ‘ik wou dat ik even bij kon tanken’, ‘dat ik me weer energiek voelde en ook weer tijd had voor mezelf’, ‘dat ik de tijd die ik heb op een leuke manier kan besteden in plaats van op de bank hangend als een zoutzak’.

Dát zijn punten waarop jij je lezer aanspreekt op het verlangen.

Vul je tekst aan met de noodzaak

Als je de verlangens of problemen weet aan te vullen met de noodzaak, dan maak je jouw lezers echt enthousiast. Ik borduur even voort op het voorbeeld hierboven:

‘voel je je schuldig tegenover je kids dat jij geen energie hebt om leuke dingen met ze te doen?’, ‘ben je bang dat je niet genoeg leuke herinneringen maakt met je gezin, dat het leven aan je voorbij gaat?’, etc.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor tekst je schrijft, hoe je dit soort punten precies inzet. Maar het is van groot belang dat je er – in welke tekst dan ook – voor zorgt dat je de lezer recht in het hart raakt.

Worstel jij nog met je webteksten?

Volg dan mijn Mini-Workshop. Online, in 2 uurtjes praat ik je van A tot Z door je basis webteksten heen. Je kan de replay 14 dagen bekijken en zo je teksten rustig uitwerken. Daarnaast kan je jouw teksten tot 14 dagen na de workshop ook delen in de besloten Facebook groep voor advies en feedback.

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]