Ben je (startende) ondernemer en zou je willen dat jouw telefoon wat vaker rinkelt? Dat je mailbox dagelijks automatisch vol loopt met nieuwe aanvragen? Zoals je waarschijnlijk weet vinden mensen jouw bedrijf niet spontaan online. Tenminste, dat geldt voor de meeste ondernemers. Want wie een uniek product of een unieke dienst heeft waar mensen ook daadwerkelijk mee bekend zijn én naar zoeken, díé ondernemers kunnen rustig met de benen omhoog als het om hun website gaat. Waarom? Omdat er voor hen weinig of geen sprake is van online concurrentie.
Hoe zit het met de online concurrentie voor jouw bedrijf?
Hoeveel conculega’s heb jij? Hoeveel ondernemers hebben een website die gaat over hetzelfde onderwerp als waar jouw website over gaat? Hoeveel ondernemers bieden dezelfde dienst aan als jij?
Ik vermoed dat het antwoord ‘veel’ is. In dát geval heb je dus een hele grote uitdaging als het gaat om online vindbaarheid. Want hoe gaan nieuwe klanten jouw bedrijf vinden? Hoe gaan klanten jouw bedrijf bellen of mailen als ze niet eens van je bestaan weten? Hebben mensen überhaupt een beeld van welke oplossing jij aanbiedt? En zoeken zij wel naar díé specifieke oplossing? Of zoeken ze op de naam van hun klacht, probleem of vraag?
Het antwoord
Die is er helaas niet meteen. Hiervoor zul je eerst aan de slag moeten en een onderzoekje moeten doen. Zo kom je erachter hoe mensen naar een bedrijf als dat van jou zoeken. Natuurlijk kun je jouw conculega’s vragen om informatie, maar die zijn in de meeste branches niet super welwillend om dit soort waardevolle marketinginformatie te delen. Er is dus geen kant en klaar antwoord. Maar het is wel superleuk om het antwoord op die vraag te gaan ontdekken! Tenminste, dat vind ik dan hè :-).
Dus wat kun je doen om er bovenuit te steken?
Het is slim om binnen jouw website pagina’s te maken over onderwerpen waar jouw klanten mogelijk op zoeken. Op die manier zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website koppelen aan onderwerpen, waardoor jouw website getoond wordt aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn. Deze pagina’s hoeven allemaal niet in je hoofdmenu te hangen. Dit mogen in feite gewoon ‘verborgen’ pagina’s zijn, of bijvoorbeeld een blog. Het gaat erom dat er content (bijv. afbeeldingen, tekst, een pagina) in jouw website bestaat die verband houdt met een belangrijk onderwerp waarnaar jouw klanten mogelijk zoeken. Een blog werkt vaak goed omdat je deze ook nog eens uitstekend kunt gebruiken om social media posts mee te maken. Via je social media trek je vervolgens weer mensen naar je website… Waar ze kunnen lezen dat jij de oplossing hebt voor hun probleem en daarna natuurlijk klant kunnen worden.
Jouw website bovenaan in de zoekmachines
Alleen het maken van teksten over onderwerpen waar jouw klanten op zoeken is helaas niet meer voldoende om bovenaan in de zoekmachines te komen. Hiervoor moeten jouw teksten ook aan een aantal eisen voldoen. Gelukkig zijn de ‘regels’ die je moet toepassen op jouw webteksten niet erg ingewikkeld, en bovendien ook nog eens heel prettig voor je lezers. Dit noemen we overigens ‘Search Engine Optimization’, oftewel ‘SEO’. Het staat voor zoekmachine-optimalisatie en betekent niets anders dan ‘je webteksten optimaliseren voor een hoge positie in de zoekmachines.
Dit zou je moeten doen als je je bedrijf vindbaar wilt maken:
Het komt erop neer, dat wanneer jij in een markt opereert waar veel concurrentie is, je:
- in de eerste plaats moet schrijven over onderwerpen waar jouw klanten mogelijk naar zoeken in de zoekmachines. Mensen zoeken over het algemeen op hun klacht, probleem of wens.
- in de tweede plaats de teksten die je maakt wilt optimaliseren voor zoekmachines, zodat je jouw kansen vergroot. Hoe beter jouw teksten zijn opgemaakt conform ‘zoekmachine standaarden’, hoe beter zoekmachines jouw teksten kunnen lezen en hoe beter ze jouw website dus kunnen koppelen aan zoekvragen van zoekmachine-gebruikers.
Checklist webteksten optimaliseren voor zoekmachines
Wil je aan de slag om jouw teksten te optimaliseren voor zoekmachines? Gebruik dan mijn handige SEO-checklist en loop je pagina’s stuk voor stuk na. De punten op deze checklist zijn niet ingewikkeld, maar je moet hier wel even tijd en aandacht aan besteden. Je vergroot je kansen echt aanzienlijk. Zéker wanneer jouw conculega’s het niet zo nauw nemen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Je kunt hier echt mee zorgen dat jij bovenaan komt te staan in de zoekmachines.
Meer informatie over zoekmachine-optimalisatie lees je hier.
En nu het belangrijkste… schrijven over onderwerpen waar jouw klanten naar zoeken!
Het belangrijkste punt en misschien ook meteen de grootste uitdaging: het schrijven van teksten over onderwerpen waar jouw klanten op zoeken. Het bepalen van deze onderwerpen lijkt vaak moeilijk, maar eigenlijk hoef je niets anders te doen dat jezelf af te vragen “waar kan ik mijn (potentiële) klant vandaag mee helpen?”. Vaak is het geven van tips, het weggeven van handige informatie waar iemand écht iets aan heeft, of het vertellen over de achtergrond van klachten of problemen heel zinvol. Dat zijn namelijk onderwerpen die jouw potentiële klanten bezighouden.
Kijk ook eens naar je mailbox, welke vragen stellen je klanten jou? Welke vragen stellen klanten wanneer ze bij jou in de praktijk of zaak zijn? Dít zijn precies de onderwerpen die jij in je blogs of ‘verborgen’ pagina’s kunt behandelen.
‘Verborgen pagina’s’ of een blog?
Ik adviseer altijd te kiezen voor een blog. Blogs kun je allemaal verzamelen op een pagina, wat voor klanten ook heel leuk en nuttig is om te lezen. Je kunt je blogs ook gebruiken als input voor je social media, wat betekent dat je daar dan weer niet zo hard over na hoeft te denken. Zelf doe ik het ook, kijk maar eens op deze pagina.