Ga naar de inhoud

✉️ info@lindanoijens.nl

Hoe vaak ben je al opnieuw begonnen met je webteksten? 

Heb jij al meerdere pogingen gedaan om je webteksten te schrijven? Maar begin je steeds opnieuw? Waarom doe je dat?! Ben je niet tevreden over de inhoud? Raakt je tekst kant noch wal? Word je er zelf niet blij van als je het leest? Klopt het niet met je ‘gevoel’ of met je visie? 

Mijn tip: maak een persona poster. Een persona is een klant profiel. Hoe beter jij jouw klant kent en hoe beter en gerichter je aan jouw klant schrijft, hoe makkelijker het schrijven je zal vergaan. Bovendien maken gerichte webteksten veel meer indruk dan algemene teksten waar eigenlijk niemand zich echt in herkent. 

Met een persona poster houd jij letterlijk en figuurlijk scherp voor ogen wie jouw klant is. Het helpt je om jouw teksten specifiek te schrijven over de problemen van jouw klanten én over de oplossing die jij biedt. 

Op een persona posters staan bijvoorbeeld demografische kenmerken van je klanten, geografische kenmerken, maar ook de pijnen, behoeften en wensen van deze groep mensen. Wat hebben ze nodig? Wat willen ze? Willen ze van hun hoofdpijn af, of willen ze weer kunnen werken? Willen ze weer kunnen voetballen met de kleinkinderen? Wat is voor jouw klanten belangrijk? In welke fase van hun leven bevinden ze zich? 

Heb jij moeite om één hele specifieke doelgroep te kiezen? Dat is geen enkel probleem. Het is echter wel handig om de overkoepelende ‘pijn’ of de wens  van je klanten helder te hebben. Hoe beter jij begrijpt in welke situatie ze zitten en wat ze nodig hebben, hoe meer jouw potentiële klanten zich aangesproken zullen voelen. 

Succes! ?