Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van blogs, dan wil je natuurlijk het liefste dat de lezers jouw blog ook helemaal gaan lezen. Dat ze alle informatie tot zich nemen en dat ze jouw boodschap daardoor helemaal ‘in ontvangst nemen’. Helaas is dit in de praktijk nogal een uitdaging. Weinig mensen lezen écht, en héél weinig mensen lezen je blog van boven tot onder. We krijgen zoveel content voor onze kiezen op een dag, dat we bewust en onbewust selectief te werk gaan. De vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat huist jóuw blog helemaal gelezen wordt? In dit blog vertel ik je wat dé twee manieren zijn om te zorgen dat mensen doorlezen.
Maak een belofte voor de waarde die de lezer gaat krijgen
Het is belangrijk dat mensen snappen ‘hoe belangrijk het is dat ze dit lezen’. Je lezer moet voelen ‘hier ga ik waarde uithalen’. Het is dus belangrijk dat je al in de eerste alinea aangeeft wat mensen kunnen verwachten van jouw blog én wat het lezen ervan hen gaat opleveren. Kijk even terug naar de eerste alinea; wat deed jou ertoe besluiten om verder te lezen?
Leid mensen door je verhaal door goede tussenkoppen
Om te zorgen dat je de lezer vasthoudt en dat je deze naar het einde van jouw blog leidt, is het belangrijk om goede tussenkoppen aan te houden. Het gebruiken van goede tussenkoppen is niet alleen een manier om te zorgen dat mensen doorlezen. Tussenkoppen vatten jouw verhaal ook samen, wat betekent dat wanneer mensen toch besluiten niet alles te lezen, ze jouw boodschap toch in zekere mate kunnen ontvangen. Op dit punt van mijn blog weet jij precies waar dit heengaat. Je weet nu dat het maken van een belofte van belang is, en dat tussenkoppen een grote rol spelen bij het vasthouden van je lezers. Natuurlijk wil je nu eigenlijk weten hoe je die tussenkoppen dan het beste kunt maken.
Zó weet je of jouw tussenkoppen goed zijn
Tussenkoppen vormen eigenlijk een mini-versie van jouw blog. Ze vatten jouw verhaal samen en als iemand jouw blog niet zou lezen maar alleen de tussenkoppen zou bekijken, dan moet de lezer in feite de hele boodschap ontvangen. Dát is wat je wilt, want als mensen zich herkennen en deze informatie waardevol vinden, dan zorg je er hiermee voor dat ze de ‘gewone tekst’ van jouw blog ook zullen consumeren. Om te controleren of jouw tussenkoppen je lezers meenemen in jouw verhaal kun je jouw tussenkoppen (hardop) voorlezen alsof het een mini-blog op zich is. Als jouw boodschap hierin naar voren komt óf als je mensen op een bepaalde manier nieuwsgierig maakt, dan heb je goede tussenkoppen.
En als ze dan helemaal onderaan je verhaal zijn beland
De mensen die jouw blog hebben gelezen tot dit punt hebben blijkbaar interesse in het onderwerp en hebben waarde kunnen halen uit hetgeen je hebt geschreven. Mijn verwachting is dat jij, als je tot hier hebt gelezen, aan de slag wilt met bloggen voor jouw praktijk en je wilt graag zorgen dat de arbeid en tijd die jij in het bloggen gaat steken ook iets gaat opleveren, namelijk: mensen die jouw blogs écht lezen. Je wilt op dit punt natuurlijk de mogelijkheid bieden om meer over het onderwerp te weten te komen. Zorg er daarom voor dat je nog meer blogs aanbiedt die mogelijk relevant voor de lezer kunnen zijn. Ook het aanbieden van andere content zoals een video, een podcast of het aanbieden van gratis tips en informatie is leuk. Op dit manier verzamel je ook nog eens het e-mailadres!
Gratis online training ‘beginnen met bloggen’
Wil jij meer leren over bloggen en wil je vooral weten hoe je het beste kunt beginnen met bloggen? Volg dan mijn gratis webinar over ‘Beginnen met bloggen voor jouw praktijk‘ (online, +/- 45 min.). Meld je aan!