Hoger in Google en andere zoekmachines? Hier zijn 10 praktische tips waarmee je jouw vindbaarheid in de zoekmachines zelf kunt verbeteren. Of je nu een kleine ondernemer bent die net begint met online marketing of een doorgewinterde professional die zijn digitale aanwezigheid wil versterken, het optimaliseren van je vindbaarheid in zoekmachines is essentieel voor het succes van je website en bedrijf.
In een wereld waarin online concurrentie steeds heftiger wordt, is het cruciaal om op te vallen tussen de miljarden zoekresultaten die zoekmachines zoals Google genereren. Door je website te optimaliseren volgens de beste SEO-strategieën, vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar trek je ook meer relevante bezoekers aan die op zoek zijn naar precies wat jij te bieden hebt.
Met deze 10 handige tips kun je zelf aan de slag om je positie in zoekmachines te verbeteren, zonder dat je afhankelijk bent van dure advertenties of ingewikkelde technische trucs.
Dit zijn 10 gouden regels om hoger in Google te komen.
Regel #1 – paginatitels moeten super helder zijn voor mensen
Geef je pagina’s goede en duidelijke titels die mensen zouden begrijpen. Zet hierbij de belangrijkste woorden vooraan. Ditzelfde geldt voor de url (website link).
Regel #2 – hoe lang moet je tekst zijn voor een hoge Google positie?
Schrijf teksten van minimaal 400 woorden en zorg daarbij dat het zoekwoord zo’n 6 keer voorkomt.
EXTRA TIP voor wanneer je hoger in Google wilt komen
Gebruik je WordPress, installeer dan ‘Yoast SEO’ om precies te weten hoe vaak je jouw zoekwoord (keyword) moet gebruiken).
Regel #3 – verwerk precies het juiste aantal zoektermen in je tekst
Schrijf voor je bezoekers. Teksten die volgepropt staan met zoekwoorden zijn niet aantrekkelijk voor mensen om te lezen, en worden daarom eerder afgestraft door zoekmachines.
Regel #4 – gebruik nooit dubbele teksten (duplicatie content)
Gebruik nóóit dezelfde teksten, oftewel: ‘duplicate content’ is echt uit den boze! Hier krijg je flink strafpunten voor en kost je dus je (goede) positie in de zoekresultaten.
Regel #5 – afbeeldingen en andere media toevoegen
Plaats afbeeldingen, video’s, podcasts, social media berichten (integratie) in je tekst en geef deze ook duidelijke titels. Zoekmachines kijken naar relevantie en ‘aanbod’. Hoe aantrekkelijker jij het aanbod maakt, hoe hoger je scoort. Vergeet niet je afbeeldingen een ‘alt-tag’ te geven. Dit kan de titel zijn van je pagina of het zoekwoord.
Regel #6 – linken naar aanverwante pagina’s
Maak linkjes aan naar aanverwante artikelen binnen je eigen website, maar ook naar andere website. Helemaal mooi is het wanneer andere websites ook naar jouw pagina’s linken. Dit kun je zelf al doen door je social media profielen goed in te vullen.
Regel #7 – Gebruik een SEO-plugin voor je website
Maak je gebruik van een SEO-plugin zoals Yoast? Maak dan ook zeker gebruik van de meta informatie: vul een aantrekkelijke meta titel en description is. De meta titel en description zijn hetgeen mensen daadwerkelijk zien in de zoekmachines als ze jouw website als resultaat tegenkomen. Superbelangrijk dat dit er mooi, netjes én duidelijk uitziet.
Wist je dat: hoe vaker er in de zoekmachines op jouw link geklikt wordt, hoe hoger je uiteindelijk in de resultaten komt te staan?
Regel #8 – dik- en schuingedrukte woorden
Maak belangrijke woorden dik- en schuingedrukt. Zoekmachines zien ook aan de opmaak van teksten wat belangrijke woorden zijn en bepalen hiermee waar je site over gaat.
Regel #9 – Geef alinea’s duidelijke tussenkoppen (headings)
Geef alinea’s duidelijke tussenkoppen. Zoekmachines scannen je website van boven naar beneden en kijken naar de inhoud van de koppen, in relatie tot de tekst en bijvoorbeeld afbeeldingen. Hoe duidelijker en relevanter de koppen, hoe beter je zal scoren op de zoekterm waar je over schrijft.
Regel #10 – focus op de zoekterm en niet alleen op het belangrijkste zoekwoord
Mensen zoeken meestal niet op één woord. Bovendien is de concurrentie op de meeste ‘eenwoordige zoektermen’ superhoog. Zoek maar eens op Google naar Praktijk voor [vul maar in]. Je krijgt waarschijnlijk een lange lijst van al jouw conculega’s. Het is belangrijk om zoektermen meer te specificeren. Maak er bijvoorbeeld ‘[praktijk voor [vul in] [Plaats] van. Dan zul je zien dat het al relevanter wordt. Wees dus zo specifiek mogelijk en schrijf gericht aan jouw meest favoriete klant!