Je ‘Over mij’ pagina is vaak de laatste pagina die mensen nog even checken voordat ze besluiten om klant bij je te worden. Deze pagina wordt vaak verward met een ‘Dit doe ik’ pagina. En dat is grappig, want alles wat je doet staat als het goed is heel duidelijk beschreven op je ‘dienstenpagina’s’ (die noem ik ook wel ‘salespagina’s). Je ‘Over mij’ pagina mag daarom echt over jou gaan. Je schrijft hier puur om klanten de mogelijkheid te geven om nader kennis met je te maken. Je kunt er ook vanuit gaan dat de mensen die dit lezen echt wel overtuigd zijn van jouw toegevoegde waarde. Het is nu dus alleen nog de vraag: ben je wel leuk genoeg? En kom je wel ‘echt’ over?
Je ‘Over mij’ pagina verbeteren:
Stap 1 | Praat niet over je werkwijze
Controleer je pagina allereerst op de aanwezigheid van je diensten en commerciële uitingen. Vertel je hóe je mensen helpt? Dan mag je dit schrappen van je pagina. Vertel je over je werkwijze en hoe je dingen aanpakt? Ook dat mag je van deze pagina verwijderen. Het voegt op dit punt niets toe aan het aankoopproces.
Wil je op je ‘Over mij’ pagina toch heel graag vertellen wat je doet? Gebruik hiervoor dan een korte pitch van maximaal twee zinnen. Deze twee zinnen zet je bovenaan je pagina als introductie en moet bevatten: wie je bent, wat je oplost en voor wie. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben Marie en ik help moeders met jonge kinderen van hun chronische hoofdpijn af, waardoor ze weer energie hebben om de dag door te komen en weer oprechte aandacht hebben voor hun kroost.’
Stap 2 | Vertel over hoe jij bent gekomen waar je nu bent
Het is belangrijk dat je mensen meeneemt in jóuw verhaal. Dit is belangrijk als jij zelf jouw lievelingsklant bent, maar ook als je een heel andere klant hebt. Voor veel coaches en therapeuten geldt echter dat zij zelf precies hun lievelingsklant zijn. Dan wil je hen natuurlijk precies laten weten hoe jij bent gekomen waar jij nu bent. Wat heb je meegemaakt en is herkenbaar voor jouw klant? Wat heb je gedaan om je leven te veranderen en op welk moment? Hierin moet jouw klant zich meteen herkennen. Allemaal met als doel om hen een beetje jaloers te maken: zij moeten willen wat jij voor jezelf hebt gecreëerd.
Wanneer jij níet je eigen lievelingsklant bent, dan is het ook heel slim om iets over ‘jouw reis als ondernemer’ te vertellen. Hiermee laat je zien dat je gedreven bent, dat jij veel waarde hecht aan jouw bedrijf en dat je hierdoor mensen kunt helpen. Geef je potentiële klanten dus in beide gevallen een kijkje in jouw ondernemersreis.
Stap 3 | Laat je in de ogen kijken
Plaats een foto van jezelf waar je recht in de camera kijkt. Dat maakt dat mensen makkelijker een connectie met je ‘voelen’. Het nemen van een aankoopbesluit gebeurt voor meer dan 90% op basis van gevoel. Door jezelf door middel van een foto te laten zíen speel je in op dit gevoel.
Succes!