Krachtige teksten schrijven, hoe doe je dat eigenlijk? En wat versta ik onder ‘krachtige teksten’? In de eerste plaats moet ik natuurlijk toegeven dat ‘krachtige teksten’ best lekker bekt als bedrijfsnaam. Hij blijft goed hangen. Maar in mijn bedrijfsnaam zit ook meteen mijn belofte: krachtige teksten. Of ik die nou voor je schrijf als copywriter of dat ik je in een van mijn workshops leer om zelf krachtige teksten te schrijven: mijn belofte is meteen duidelijk.
Wat versta ik onder ‘krachtige teksten schrijven’?
Krachtige teksten zijn wat mij betreft teksten die prettig leesbaar zijn voor bezoekers en die vragen van bezoekers beantwoorden vóórdat ze ze gesteld hebben. Dus korte alinea’s en bondige zinnen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je tot de kern komt, en er geen ‘wollig verhaal’ omheen breidt. Dat leidt alleen maar af van de boodschap. Daarnaast moet een tekst niet alleen goed leesbaar zijn voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Als je dan toch gaat schrijven, zorg er dan meteen voor dat je een grotere kans maakt op een nummer één positie. Dat is namelijk echt niet moeilijk!
Krachtige teksten schrijven voor je eigen praktijk
Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van krachtige teksten voor jouw praktijk, dan moet je dus bij jezelf nagaan: wat vind ik krachtig? Wanneer zijn mijn teksten succesvol? Wat moeten mijn teksten voor mij doen? Denk hierbij aan wat jouw doel is met je website überhaupt. Verwijs je mensen via live events door naar je website? Wil je dat mensen jouw praktijk of bedrijf goed kunnen vinden in de zoekmachines? En áls mensen dan op je website zijn beland, wat wil je dan bereiken? Wil je dat ze hun gegevens achterlaten zodat jij contact kan opnemen? Wil je dat ze zich aanmelden voor een (gratis) evenement? Of wil je hen vooral informeren en bijpraten?
Blogs en webteksten schrijven
Voor de laatste twee, ‘informeren en bijpraten’ zijn blogs heel geschikt. Voor het verkopen van je diensten kun je beter speciale dienstenpagina’s (ook wel ‘sales pagina’s) inrichten. Met welke teksten je ook aan de slag gaat, neem deze tips mee voor als je echt ‘krachtige teksten’ wilt schrijven!
Tip 1 | Houd je alinea’s kort en bondig
Verwoord je zinnen niet opnieuw in een andere vorm. Als je twijfelt of je boodschap wel aankomt, en daarom maar 5 zinnen extra toevoegt wordt het er nooit beter van. Daar kun je echt vanuit gaan. Maak geen dubbel, maar nét anders geschreven zinnen (? dít dus!!). Daarnaast: gebruik maximaal één komma en maak je zinnen zo kort mogelijk.
Tip 2 | Gebruik tussenkoppen
Op lange lappen tekst zit niemand te wachten. Het nodigt niet uit om te lezen. Tussenkoppen daarentegen zijn heel uitnodigend, zeker als je zorgt dat ze jouw alinea’s goed samenvatten óf iemand nieuwsgierig maken.
Tip 3 | Voordat je gaat schrijven spreek je met jezelf af aan wie je schrijft
Dit is een harde afspraak met jezelf. Verwissel niet halverwege je tekst van doelgroep. Dat is heel onhandig want je raakt mensen kwijt. Wil je een soortgelijke of dezelfde boodschap aan een andere doelgroep overbrengen, maak er dan aparte teksten van (en het liefst aparte websites en social media ;-). Hoe gerichter jij schrijft aan je doelgroep, hoe krachtiger jouw boodschap is en hoe beter deze binnenkomt bij de lezer.
Tip 4 | Gebruik de juiste woorden
Om te zorgen dat jij een goede indruk maakt op je lezer moet je de juiste woorden gebruiken. Woorden die aansluiten op de behoefte van de lezer of zijn/ haar interesse. Dit betekent dus per definitie géén jargon (vaktaal). Laat mensen nooit raden naar wat de betekenis van iets zou kunnen zijn.
Tip 5 | Speel in op de emotie
Last but not least. Speel in op de emotie van de lezer. Waarop wil je deze persoon raken? Figuurlijk natuurlijk :). Weet je dat deze persoon kampt met fysieke of mentale klachten? Ga dan dieper in op wat die klachten voor effect hebben op de kwaliteit van leven, gezondheid, plezier, etc. Schets vervolgens ook een toekomst waarin deze klachten zijn opgelost. Dit is natuurlijk een heel belangrijk aspect voor je dienstenpagina’s, maar ook in blogs kan het inspelen op emoties en behoeften heel goed werken, zeker wanneer je met concrete voorbeelden komt.