Het is natuurlijk super belangrijk om goede webteksten te hebben. Stel dat er iemand op je website komt, dan wil je natuurlijk wel een goed verhaal hebben. ’Stel’?
Heb jij een Google Analytics account en heb je daardoor inzicht in hoeveel mensen er op je website komen? Of worden er voor jouw website geen metingen bijgehouden? Ga dan eens na: hoeveel telefoontjes en mailtjes krijg jij binnen via je website? Dagelijks meerdere? Of eigenlijk helemaal niet?
Wanneer jouw website eenmaal in de lucht is, dan is het (als het goed is) technisch gezien mogelijk voor zoekmachines om jouw website te ‘indexeren’. Dat wil eigenlijk zeggen dat de zoekmachines bepalen wat er op jouw site staat, zodat ze jouw website kunnen teruggeven als antwoord in de vorm van zoekresultaten. Tenminste, zo werken de zoekmachines op dit moment nog (lees ook mijn blog over de ‘nabije toekomst van zoekmachines en ChatGPT).
De concurrentie is echt zo groot, zeker op containerbegrippen, dat de kans dat je bovenaan in de zoekresultaten belandt erg klein is. Wat je hieraan kunt doen, is schrijven over hele specifieke onderwerpen. En dan natuurlijk het liefst onderwerpen waar je klanten naar zoeken. Hoe beter jij antwoord geeft op vragen van jouw potentiële klanten, hoe beter zoekmachines jouw website kunnen tonen bij zo’n vraag. Hiervoor moet je wel een aantal dingen doen met je tekst en op je pagina. Dit geldt trouwens voor nu én voor toekomstige zoekmachines. Door je teksten te optimaliseren voor zoekmachines (SEO), kun je ervoor zorgen dat jouw pagina’s beter geïndexeerd kunnen worden, oftewel: je zorgt dat zoekmachines de informatie op jouw pagina beter begrijpen en beter kunnen koppelen aan vragen van gebruikers.
Dus hoe verbeter je je vindbaarheid? Door te bloggen: je kunt jouw basis webteksten nou eenmaal niet optimaliseren voor alle zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. Bovendien bevatten jouw basis webpagina’s waarschijnlijk container begrippen zoals holistische therapie, energetisch coaching, life coaching, vitaliteitscoaching, etc. Het zijn allemaal termen waar al mega veel concurrentie op is.
Ga dus bloggen over onderwerpen waar nog niet zoveel concurrentie op is. Hoe specifieker de zoekterm, hoe groter de kans dat jouw website als antwoord op de zoekvraag wordt gegeven. Zo verhoog je dus je kansen op een hoge positie in de zoekresultaten.