Meteen naar de inhoud
Linda Noijens Teksten & Communicatie
 

Moet je nog focussen op vindbaarheid in de zoekmachines? Of is het beter om te focussen op AI?

De afgelopen 10+ jaar draaide mijn werk om SEO. ‘Search Engine Optimization’, oftewel je website en webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Duizenden teksten heb ik geschreven en geoptimaliseerd. Honderden ondernemers heb ik geadviseerd over hoe zij hun teksten beter konden maken om een hogere positie in de zoekmachines te claimen. Was alles dan voor niets? Met de komst van AI (kunstmatige intelligentie) verandert er veel. Binnen afzienbare tijd verandert ons online zoekgedrag drastisch. Maar hoe dan? En moeten we ons dan wel blijven focussen op SEO? Of kunnen we ons beter voorbereiden op de opkomst van AI?

De evolutie van zoekmachines en AI

Traditioneel draaide SEO om het optimaliseren van websites om hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Door middel van het selecteren van relevante zoekwoorden, het verbeteren van de technische aspecten van een website en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks, kon je als ondernemer je online vindbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website trekken.

Maar, met de opkomst van AI worden zoekmachines steeds slimmer en geavanceerder. AI-gedreven algoritmen zoals ChatGPT en Google’s RankBrain kunnen complexe zoekopdrachten begrijpen en relevante antwoorden genereren, zelfs zonder dat er specifieke zoekwoorden worden gebruikt. Dit opent nieuwe deuren, maar het vormt ook een hele grote uitdagingen voor ondernemers die simpelweg nieuwe klanten willen bereiken.

De verschuiving naar gebruikerservaring: je moet n籀g relevanter zijn

Door de komst van AI en de snelle ontwikkeling daarvan, verschuift onze manier van zoeken. We gaan van traditionele ‘zoektermen’ en relevante antwoorden: ‘de website waar je vervolgens naartoe kan klikken’, naar slimme antwoorden en een verbeterde gebruikerservaring. Dit betekent dat ondernemers zich eigenlijk meer zouden moeten gaan focussen op het cre禱ren van hoogwaardige, waardevolle content die aansluit bij de behoeften en intenties van hun doelgroep. Het draait niet langer alleen om het ranken op specifieke zoekwoorden, maar om het bieden van oplossingen en antwoorden die mensen daadwerkelijk helpen.

De rol van AI in contentcreatie

Een ander belangrijk aspect van de opkomst van AI is de rol die het speelt in contentcreatie. Met tools zoals ChatGPT kun je op een effici禱nte manier hoogwaardige content genereren die relevant is voor je potenti禱le klanten. Maar de technologie verandert snel, en je moet nog steeds de juiste intypen of ‘vragen’ aan AI om er nuttige informatie uit te onttrekken.

De balans vinden tussen SEO en AI

Traditionele SEO-tactieken blijven voorlopig heel waardevol. Gelukkig :-). Maar, mijn tip is wel: ga nog meer in op de ‘hoe’ vragen die mensen stellen aan zoekmachines en aan AI-machines zoals ChatGPT. De manier waarop we zoeken verandert, dus ook de manier waarop jouw klanten naar jouw diensten zoeken. Het draait meer dan ooit om het begrijpen van de behoeften van je doelgroep en het cre禱ren van waardevolle content waarmee je mensen 矇cht helpt.

Wil jij liever 1-0 voor staan, in plaats van achter? En zou jij wel willen weten hoe je goede, waardevolle content kunt schrijven met behulp van AI? En hoe je jouw positie in de zoekresultaten van zoekmachines 矇n Ai veilig kunt stellen?

Volg dan mijn workshops ‘Bloggen als een PRO met behulp van AI’ en ‘zoekmachineoptimalisatie voor beginners’

Tekstschrijver nodig? Neem contact op!

Dit vind je misschien ook interessant:

Tekstschrijver nodig?

Ik help ondernemers en bedrijven om hun missie, identiteit en diensten te vertalen naar krachtige teksten en content.

KrachtigeTeksten.nl

Ik startte in 2017 als ‘KrachtigeTeksten.nl’ met SEO-copywriting en schrijfworkshops. De naam KrachtigeTeksten.nl heb ik losgelaten, je kunt mij nu vinden onder LindaNoijens.nl.