Moet je nog focussen op vindbaarheid in de zoekmachines? Of is het beter om te focussen op AI?
De afgelopen 10+ jaar draaide mijn werk om SEO. ‘Search Engine Optimization’, oftewel je website en webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Duizenden teksten heb ik geschreven en geoptimaliseerd. Honderden ondernemers heb ik geadviseerd over hoe zij hun teksten beter konden maken om een hogere positie in de zoekmachines te claimen. Was alles dan voor niets? Met de komst van AI (kunstmatige intelligentie) verandert er veel. Binnen afzienbare tijd verandert ons online zoekgedrag drastisch. Maar hoe dan? En moeten we ons dan wel blijven focussen op SEO? Of kunnen we ons beter voorbereiden op de opkomst van AI?
De evolutie van zoekmachines en AI
Traditioneel draaide SEO om het optimaliseren van websites om hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Door middel van het selecteren van relevante zoekwoorden, het verbeteren van de technische aspecten van een website en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks, kon je als ondernemer je online vindbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website trekken.
Maar, met de opkomst van AI worden zoekmachines steeds slimmer en geavanceerder. AI-gedreven algoritmen zoals ChatGPT en Google’s RankBrain kunnen complexe zoekopdrachten begrijpen en relevante antwoorden genereren, zelfs zonder dat er specifieke zoekwoorden worden gebruikt. Dit opent nieuwe deuren, maar het vormt ook een hele grote uitdagingen voor ondernemers die simpelweg nieuwe klanten willen bereiken.
De verschuiving naar gebruikerservaring: je moet nóg relevanter zijn
Door de komst van AI en de snelle ontwikkeling daarvan, verschuift onze manier van zoeken. We gaan van traditionele ‘zoektermen’ en relevante antwoorden: ‘de website waar je vervolgens naartoe kan klikken’, naar slimme antwoorden en een verbeterde gebruikerservaring. Dit betekent dat ondernemers zich eigenlijk meer zouden moeten gaan focussen op het creëren van hoogwaardige, waardevolle content die aansluit bij de behoeften en intenties van hun doelgroep. Het draait niet langer alleen om het ranken op specifieke zoekwoorden, maar om het bieden van oplossingen en antwoorden die mensen daadwerkelijk helpen.
De rol van AI in contentcreatie
Een ander belangrijk aspect van de opkomst van AI is de rol die het speelt in contentcreatie. Met tools zoals ChatGPT kun je op een efficiënte manier hoogwaardige content genereren die relevant is voor je potentiële klanten. Maar de technologie verandert snel, en je moet nog steeds de juiste intypen of ‘vragen’ aan AI om er nuttige informatie uit te onttrekken.
De balans vinden tussen SEO en AI
Traditionele SEO-tactieken blijven voorlopig heel waardevol. Gelukkig :-). Maar, mijn tip is wel: ga nog meer in op de ‘hoe’ vragen die mensen stellen aan zoekmachines en aan AI-machines zoals ChatGPT. De manier waarop we zoeken verandert, dus ook de manier waarop jouw klanten naar jouw diensten zoeken. Het draait meer dan ooit om het begrijpen van de behoeften van je doelgroep en het creëren van waardevolle content waarmee je mensen écht helpt.
Wil jij liever 1-0 voor staan, in plaats van achter? En zou jij wel willen weten hoe je goede, waardevolle content kunt schrijven met behulp van AI? En hoe je jouw positie in de zoekresultaten van zoekmachines én Ai veilig kunt stellen?