Ben je ondanks je eigen praktijk gestart en wil je nu heel snel een website maken? Wat houdt je nog tegen? Het design? Zijn het de afbeeldingen die je moet gebruiken? Of je webteksten? Als het je webteksten zijn die je tegenhouden, dan heb ik hier een paar tips voor je om toch snel te starten met het schrijven van je webteksten. Zeker wanneer het voor jou belangrijk is om vindbaar te zijn in de zoekmachines raad ik je aan om zo snel mogelijk aan de slag te gaan.
Wat zet je op je homepage?
Ik adviseer je om jouw homepage als laatste te schrijven. Dit wordt namelijk een soort samenvatting van alle pagina’s en voordat je hier heel hard over na gaat denken kun je beter eerst de andere pagina’s maken. Dat scheelt je een hoop denkwerk.
Op je homepage maak je in de eerste regels of kop direct duidelijk wat je doet en voor wie. Zo spreek je meteen de juiste mensen aan.
Je geeft vervolgens inzicht in het verlangen dat jouw klanten hebben en vervolgens de oplossingen die jij hiervoor biedt.
Belangrijk hierbij is om een toekomstperspectief te schetsen waarin mensen zichzelf ‘zien’ of graag willen zien.
Verder is het handig om op je homepage een aantal voordelen van jouw bedrijf of praktijk te noemen. Denk aan ‘geen wachtlijsten’, ‘volledig pijnloos’, of ‘bij jou thuis of in mijn praktijk in [Plaats]’.
Ook stel je je op je homepage even kort voor. Het is het mooiste als je een link toevoegt naar je ‘Over mij’ pagina waar je vervolgens uitgebreid over jezelf vertelt.
Wat zet je op je dienstenpagina’s (ook wel ‘salespagina’s genoemd)?
Op je dienstenpagina’s laat je jouw potentiële klanten in een spiegel kijken. Je maakt met keiharde, concrete voorbeelden duidelijk waar zij tegenaan lopen in hun dagelijkse leven. Ook hier geef je vervolgens een toekomstperspectief. Houd in gedachten dat de pijn die zij willen oplossen op dit moment, vaak niet in verhouding staat tot het verlangen dat ze eigenlijk hebben.
Voorbeeld: iemand met chronische hoofdpijn wil op dit moment gewoon zijn of haar hoofdpijn opgelost hebben omdat het zoveel pijn doet. Wat deze persoon eigenlijk wil is ‘weer normaal kunnen leven’, ‘alles weer kunnen doen’, ‘met de kleinkinderen kunnen spelen’, ‘weer kunnen sporten’, etc. Ga dus in op diepe verlangens en niet op oppervlakkige pijnen. Deze heb je bij de voorbeelden al genoemd.
Het is belangrijk om op je dienstenpagina’s duidelijk kenbaar te maken hoe jij jouw klanten kan helpen. Ook dit moet je heel concreet maken. Denk aan de naam van de methode die je toepast, het aantal behandelingen of sessies dat je nodig hebt en de investering die men hiervoor moet doen. Je mag hier ook praktische zaken noemen zoals betalen in termijnen, kortingen, duo-deelname, etc.
Het is op een dienstenpagina ook super belangrijk om te zorgen dat mensen in actie kunnen komen. Zorg dus dat er op meerdere plekken in je pagina knoppen staan waarmee mensen zich kunnen aanmelden.
Door middel van ‘veelgestelde vragen’ of ‘dit moet je weten’ kun je eventuele bezwaren of twijfels nog wegnemen. Mensen die op dit punt van je pagina zijn beland hebben echt interesse, dus dit is je laatste kans om te zorgen dat zij ‘ja!’ zeggen. Laat de ‘veelgestelde vragen’ antwoord geven op vragen die zij mogelijk bewust of nog onbewust hebben.
Wat zet je op je ‘Over mij’ pagina?
Op je ‘Over mij’ pagina introduceer je jezelf door middel van een hele korte pitch. In die pitch staat wie je bent, wat je doet, voor wie je dat doet en wat het oplevert voor de klant. Daarna mag je alles over jezelf vertellen wat je wilt. Laat jouw werkwijze en methodes weg van deze pagina. Die zet je liever op een aparte pagina ‘Werkwijze’ (bijvoorbeeld). De ‘Over mij’ pagina gaat echt over jou en is de ultieme kans om mensen kennis met jou te laten maken. Dé specialist, dé persoon die hen misschien wel kan helpen om hun diepste verlangens te realiseren. Geef een kijkje in jouw keuken, vertel wie je bent en welke route jij hebt moeten afleggen om te komen waar je nu bent.
Hulp nodig met het schrijven van je webteksten?
Meld je aan voor mijn schrijfworkshop ‘Webteksten schrijven, de basis‘. In 3 weken zorgen wij dat jouw teksten helemaal klaar zijn. Je hoeft ze dan alleen nog te publiceren op je website. Ik help je met het bedenken van de inhoud, het opbouwen van je pagina’s, het ‘zoekmachine-vriendelijk maken én een spelling- en grammaticacontrole!