Meta titels en meta descriptions zijn belangrijke elementen voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Een meta titel is de titel van een webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
De meta titel is een korte, maar krachtige beschrijving van de inhoud van de webpagina en moet een aantrekkelijke ’trigger’ bieden waar mensen graag op willen klikken!
Meta descriptions zijn korte beschrijvingen van de inhoud van de webpagina die ook worden weergegeven in de zoekresultaten. Ze geven een samenvatting van wat de gebruiker kan verwachten als ze op de link klikken.
Waarom kun je de metatags beter zelf invullen?
?Het is beter om de metatags zelf in te vullen omdat jij dan controle hebt over ‘hoe jouw resultaat eruit ziet’ als de zoekmachine jouw website toont aan potentiële klanten. Als je niets invult dan doet jouw CMS dat zelf. Dit ziet er soms heel onaantrekkelijk uit met als resultaat dat weinig mensen op jouw link zullen klikken.
Tips voor het schrijven van je metatags
Hier zijn een paar tips voor het invullen van metatags op jouw website:
- ?Zorg ervoor dat de titel-tag en de beschrijving-tag relevant zijn voor de inhoud van jouw pagina.
- ?Gebruik zoekwoorden in de titel-tag en de beschrijving-tag die relevant zijn voor de inhoud van jouw pagina.
- ?Houd de titel-tag kort en krachtig, zodat deze goed leesbaar is in de zoekresultaten.
- ?Zorg ervoor dat de beschrijving-tag een duidelijke omschrijving geeft van de inhoud van jouw pagina en potentiële bezoekers aanspoort om door te klikken naar jouw website.
Succes!?