Ga naar de inhoud

✉️ info@lindanoijens.nl

Vijf tips voor een nieuwsbrief waar je klanten uithaalt

Onderzoek wijst uit dat het gros van de verzonden nieuwsbrieven ongeopend in de digitale prullenbak belanden. Zonde, want goede e-mailmarketing kan voor behoorlijk wat extra omzet zorgen. Wat is ervoor nodig om te voorkomen dat ook jouw nieuwsbrief een enkele reis richting ‘verwijderde items’ maakt? En hoe zet je een nieuwsbrief in als effectief marketingmiddel om jullie diensten aan de man te brengen? Met deze vijf tips zorg je dat jouw nieuwsbrief écht meerwaarde heeft.

Tip 1: Gebruik een pakkende onderwerpregel
‘Nieuwsbrief week 27’. Krijg jij direct zin om een e-mail met deze onderwerpregel te openen? Nee, wij ook niet. Bedenk eens bij welke e-mails je zelf de moeite neemt om ze te lezen. Een pakkende en verrassende onderwerpregel nodigt uit om verder te klikken en zorgt dat jouw nieuwsbrief opvalt. Prikkel de nieuwsgierigheid. ‘Met deze tips vliegen de vakantiekilo’s eraf’, of ‘wat is de overeenkomst tussen deze e-mail en een banaan?’. Benieuwd naar de antwoorden? Mooi. De ontvanger van jouw nieuwsbrief waarschijnlijk ook.

Tip 2: Personaliseer je nieuwsbrief
Veel platforms bieden bij de opmaak de optie om je nieuwsbrief een persoonlijk tintje mee te geven. Gebruik die mogelijkheid en spreek de ontvanger aan met zijn of haar voornaam. ‘Beste Daan’ leest voor jouw (potentiële) klant net wat vertrouwder dan ‘Geachte ontvanger’.

Tip 3: Laat de opmaak sprankelen
Het oog wil ook wat. Nadat de ontvanger jouw nieuwsbrief opent, wil hij of zij het liefst omver worden geblazen door de opmaak. Je hoeft wat dat betreft het wiel gelukkig niet zelf uit te vinden. Het internet staat vol met voorbeelden van mooie nieuwsbrieven en kant-en-klare templates die je kunt gebruiken. Durf af te wisselen en zorg voor een goede balans. Dat geldt voor de onderwerpen in je brief, maar zeker ook voor de lay-out.

Tip 4: Stuur alleen een nieuwsbrief als je iets te melden hebt
Niemand houdt van spam. Stuur daarom enkel een nieuwsbrief wanneer je daadwerkelijks iets te melden of te bieden hebt, en niet omdat je ooit hebt gezegd dat je er iedere week eentje zou verzenden. Het doen van een exclusieve aanbieding voor abonnees op de brief kan overigens een prima reden zijn om wél een extra editie te versturen.

Tip 5: Ga na wat je nieuwsbrief jullie oplevert
Het is mogelijk om e-mails te voorzien van zogeheten tracking pixels. Ze helpen bij het monitoren van ‘klikgedrag’ binnen jouw nieuwsbrief. Zo zie je of de e-mail wordt gelezen en of er op bepaalde links wordt geklikt. Is dat niet echt het geval? Dan doe je het bij de volgende brief gewoon net eventjes anders!

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring

Dit vind je misschien ook interessant:

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring