Ben je eigenaar van een praktijk of bedrijf voor coaching, therapie of begeleid je mensen in bepaalde fases van hun leven? Dan is één ding super belangrijk voor het aantrekken van nieuwe klanten. Mensen willen weten wíe jij bent voordat ze op de koopknop drukken. Maar dan moeten zie koopknop nog wel even weten te vinden. Want waar en hoe bereik jij nieuwe klanten? En hoe overtuig je hen vervolgens van jouw waarde? In dit blog vertel ik je alles over de meerwaarde van bloggen. Een absolute must-do als je het mij vraagt, want podcasts en Insta-lives worden nou eenmaal niet in de zoekresultaten getoond.
Waarom is bloggen nuttig?
Door de bloggen maak je jezelf zichtbaar
Mensen haken aan op jouw blog omdat zij er waarde in zien, het lezen ervan voegt iets toe voor hen. Je trekt potentiële klanten aan met jóuw verhaal. Door te bloggen geef je mensen een kijkje bij jou in de keuken, een kijkje in jouw leven. Je laat ze op een laagdrempelige manier kennis met je maken. Een connectie die noodzakelijk is als je ooit betalende klanten van hen wilt maken. Wanneer je blogs schrijft en deze deelt via je social media, dan zul je zien dat er mensen gaan aanhaken op jouw verhaal. Mensen die zich identificeren met wat jij schrijft. Die zich in jouw verhaal herkennen.
Door te bloggen bouw je ‘know, like en trust’ op
Bloggen kan dus zorgen voor een fantastische eerste kennismaking en is daarmee een uitstekende manier om ‘know, like en trust’ op te bouwen. Zonder know, like en trust, ook geen ‘act’. Oftewel: mensen moet je eerst kennen, ‘leuk’ vinden, vertrouwen in je hebben. Pas als deze fases allemaal zijn doorlopen en alles is in orde, pas dán zal iemand klant worden.
Blogs maken je website beter vindbaar in de zoekmachines
Wanneer je jouw blogs ook op je website publiceert dan kun je hiermee een hoge positie in de zoekresultaten bemachtigen. Je komt niet ‘vanzelf’ in de zoekresultaten terecht, laat staan op nummer 1. Je zult moeten schrijven over onderwerpen die jouw klanten mogelijk intypen in de zoekmachines, als zijnde hun ‘vraag’. Wanneer jij zorgt dat jouw blogs antwoord geven op mogelijke vragen van potentiële klanten, dan zorg je dat zoekmachines jouw website kunnen aanbieden als antwoord, oftewel: als zoekresultaat. Hoe specifieker hetgeen is dat op jouw pagina of in jouw blog staat, hoe beter zoekmachines de vragen van zoekers kunnen beantwoorden.
Moet je je blogs optimaliseren voor zoekmachines?
Je moet niks, maar als er bepaalde onderwerpen (zoektermen) zijn die erg belangrijk voor je (omzet) zijn, dan is het wel verstandig om jouw teksten zoveel mogelijk te optimaliseren. Lees hier meer over het zoekmachinevriendelijk maken van je webteksten om hoger op Google te komen.
Dus, lekker aan het podcasten?
Hartstikke goed en vooral ook lekker mee doorgaan. Maar vergeet niet wat waarde is van het plaatsen van tekstuele content op je website. Alleen door het publiceren van teksten maak jij het mogelijk voor zoekmachines om jouw website als antwoord te geven op zoekvragen. Maak dus het liefst een combinatie van verschillende activiteiten, zodat zoekmachines jouw webpagina’s kunnen ‘oppakken’ (indexeren).
Wil je beginnen met bloggen voor jouw bedrijf of praktijk?
Overweeg je te gaan bloggen? Laat mij je helpen! Neem contact met mij op voor meer informatie.