Hoe gerichter jij schrijft aan je doelgroep, hoe effectiever jouw teksten zullen zijn. Als jij alle punten opnoemt waar iemand ‘last’ van heeft of die iemand ervaart als probleem en de lezer kan alle punten die je noemt afvinken dan krijgt de lezer als snel het gevoel ‘dit gaat over mij’. En dat is wat je wilt. Als iemand zich helemaal – op elk punt- in jouw tekst kan vinden in wat je schrijft, dan is de kans dat iemand de stap zet om contact op te nemen groot. Jij bent immers hét adres waar deze persoon gericht geholpen wordt.
Laat zien dat je jouw klanten écht voor 100% begrijpt
Als je niet specifiek bent, dan kan iemand misschien één of twee puntjes afvinken en denken ‘ja dat heb ik’, maar alle andere punten zullen je lezer niet aanspreken. Wat betekent dat je meteen een minder krachtige indruk maakt. Iedereen wil immers begrepen, gehoord en geholpen worden door iemand die het echt helemaal snapt.
Als je in de kern maar één dienst aanbiedt, bijvoorbeeld massages, maar daarmee los je meerdere klachten op, is mijn advies om je dienstenpagina’s te maken over de verschillende klachten. Zo kun je een hele pagina wijden aan het verhelpen van nek- en rugklachten, of aan ‘gewoon even ontspannen’. Deze doelgroepen willen allebei iets heel anders.
Meerdere diensten op één pagina zetten is onduidelijk voor mensen én voor zoekmachines
Een andere reden waarom je jouw diensten op aparte pagina’s wilt plaatsen is omdat zoekmachines er zich anders geen raad mee weten. Het is dan lastiger voor ze om te bepalen waar je pagina écht over gaat als je meerdere onderwerpen aanstipt. Hoe beter een zoekmachine jouw pagina begrijpt en hoe duidelijker het onderwerp is, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten zal eindigen.