Een dienstenpagina is bedoeld om te zorgen voor omzet. Soms direct, soms indirect. Dat hangt af van je aanbod, en dan natuurlijk vooral van de hoogte van de investering die daarbij hoort. Een dienstenpagina is dus een pagina die moet zorgen voor sales. Ze worden daarom ook wel ‘salespagina’s’ genoemd. In dit blog deel ik een aantal belangrijke elementen die niet op je dienstenpagina mogen ontbreken.
Krachtige salespitch
Uiteraard is een krachtige salespitch op een dienstenpagina noodzakelijk. Je moet mensen meteen ‘grijpen’. Je bezoekers moeten denken ‘dít heb ik nodig!’ Een salespitch kun je het beste laten bestaan uit de volgende elementen:
- ? de naam van je dienst en wat lost deze op?
- ? voor wie is deze dienst bedoeld?
- ? je belofte; het toekomstbeeld voor mensen die deze dienst afnemen.
Praktische informatie
Potentiële klanten die interesse hebben in jouw dienst zullen snel meer willen weten over praktische zaken. Denk hierbij aan het aantal sessies, de locatie, data, tijden en andere specifieke dingen zoals; wat voor kleding draag je? Kun je voor de deur parkeren? Etc.
En natuurlijk wil je hier ook de investering noemen die mensen moeten doen. De prijs of ‘kosten’ kun je het beste presenteren als ‘investering’. Dat wekt het gevoel dat mensen er iets voor terugkrijgen. En dat is natuurlijk ook zo. Als je de prijs niet noemt, dan zullen mensen zich misschien wel afvragen wat de prijs is, maar om nou een bericht te sturen en het te vragen, dat is voor veel mensen een stap te ver. Ze kijken dan liever bij je conculega’s waar de investering wel helder op de website vermeld staat. Mijn advies is dus: laat geen ruimte voor vragen. Wees helder en transparant, ook over de prijs.
Testimonials
De beste marketing is natuurlijk het presenteren van testimonials waarin andere klanten vertellen hoe blij ze met je zijn. En niet alleen dat: je wilt eigenlijk dat je klanten vertellen wat jouw dienst hen heeft opgeleverd. Wat hebben ze er aan gehad? Een stijging in de omzet? Meer nieuwe klanten? Meer rust in hun hoofd? Weer normaal kunnen functioneren?
Als je om testimonials vraagt is mijn advies dan ook, vraag specifiek om ‘wat heeft het je opgeleverd om [jouw dienst] te doen/ te volgen/ etc. ‘. Potentiële klanten zullen door testimonials van andere veel eerder over de streep getrokken worden.
Call to actions
Op een dienstenpagina’s zijn ‘Call to actions’ absoluut onmisbaar. Een ‘Call to action’ (ook wel ‘CTA’) is een oproep tot actie. Dat kan zijn in de vorm van een knop naar een formulier, of door direct een formuliertje te plaatsen. De bedoeling is dat mensen tot actie over gaan.
Belangrijk bij CTA’s is dat deze passend moeten zijn bij je aanbod. Als je een 6-maanden traject verkoopt voor duizenden euro’s, dan is de kans dat iemand zich daarvoor aanmeldt zonder je verder gesproken te hebben heel erg klein. Het is dan verstandiger om eerst een kennismakingssessie of een inspiratiesessie aan te bieden. Zo leren mensen je kennen en van daaruit kun je hen een aanbod doen. Zorg dus dat je een passende CTA op je dienstenpagina plaatst.
Veelgestelde vragen
Ook veelgestelde vragen verdienen een plekje op je dienstenpagina. Dit hoeven niet per se vragen te zijn die echt vaak aan je gesteld zijn. Het mogen ook ‘verzonnen vragen’ zijn die antwoord geven op ‘nog niet door klanten gestelde vragen’. Wat je hiermee bereikt is dat je aankoopdrempels verlaagt en mogelijke bezwaren wegneemt voordat deze echt bestaan. Ga voor het opstellen van veelgestelde vragen dus na welke mogelijke bezwaren jouw potentiële klanten zouden kunnen hebben en vorm deze om naar een vraag met een helder antwoord.
Dienstenpagina’s schrijven?
Wil jij aan de slag met je dienstenpagina’s, maar vind je het lastig om te bepalen hoe je jouw pagina’s het beste kunt opbouwen? En wat je er dan precies op moet schrijven? Meld je dan aan voor mijn 4-delige video-workshop, waarin ik je van A tot Z, stap voor stap meeneem in het schrijven van je dienstenpagina’s, homepage en ‘Over mij’ pagina.