Ga naar de inhoud

✉️ info@lindanoijens.nl

Wil je meer klanten via je website? Begin dan eens hiermee.

Zou jij willen dat er meer nieuwe klanten bij je aankloppen? Gewoon doordat ze je website hebben gevonden in de zoekmachines? Het is belangrijk om te weten dat jouw website niet ‘zomaar’ bovenaan in de zoekmachines zal komen te staan. Zeker niet wanneer je in een werkveld opereert waarin de concurrentie groot is, zoals het werkveld van coaches en therapeuten. Het is daarom verstandig om pagina’s te schrijven die gericht zijn op een specifiekere term dan bijvoorbeeld de naam van jouw dienst, therapie of behandeling. Die benaming wordt immers ook vaak door jouw conculega’s gebruikt. Naast deze tip, geef ik je in dit blog nog 3 tips om jouw vindbaarheid in de zoekmachines een boost te geven.

Tip 1: schrijf over onderwerpen waar je op gevonden wilt worden

Denk hierbij aan het creëren van online vindbaarheid op termen als ‘elke dag moe opstaan, wat kan ik doen’, ‘snel afvallen zonder jojo’, ‘hoe herken je een burnout?’. Zoals je ziet maak ik de termen specifiek. Je zou ook kunnen zeggen ‘vermoeidheid’, ‘afvallen’, of ‘burnout’. Echter, als je die termen zou gebruiken, dan heb je nogal wat concurrentie. Hoe specifieker jij jouw zoektermen maakt (en dus het onderwerp van jouw tekst), hoe beter zoekmachines jouw website aan zoekvragen van gebruikers kunnen koppelen.

Tip 2: Deel jouw tekst op in alinea’s en zet daar tussenkoppen boven in de vorm van headings

Ben je lekker aan het schrijven? En wordt het een mooie lap tekst waar je bijna trots op bent? Check dan even of je jouw tekst misschien in alinea’s kunt opsplitsen. Het is mooi als je alinea’s 4 of 5 regels groot zijn, maar niet meer dan dat. Dat oogt snel onoverzichtelijk. Bovendien heb je de kans om jouw vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten door simpelweg goede tussenkoppen te plaatsen. En dat doe je natuurlijk boven iedere nieuwe alinea.

Voorzie iedere alinea van een tussenkop

Als je tussenkoppen plaatst, gebruik hiervoor dan ‘koppen’ of ‘headings’. Hoe het bij jouw websitesysteem precies heet hangt af van je taalinstellingen, maar het is in elk geval belangrijk om je tekst niet zomaar groter of dikgedrukt te maken. Headings kunnen goed worden gescand door zoekmachines en de inhoud van je headings geeft aan waar jouw tekst over gaat. Tenminste, dat is dus het advies als je beter op een bepaalde zoekterm gevonden wilt worden.

Tip 3: Vul de meta description en meta tags in

Eén ding wat je absoluut niet wilt vergeten is om jouw meta titel en meta descriptions in te vullen. Dit is het daadwerkelijke resultaat dat mensen te zien krijgen als jouw website in de zoekresultaten verschijnt. Als je deze niet invult, dan doet de zoekmachine dat voor je. Oftewel: dan kan het er heel lelijk uit komen te zien. Zonde! Zorg dus voor een nette titel en beschrijving. Dit zorgt er namelijk voor dat meer mensen op jouw website zullen klikken. En dát zorgt er weer voor dat jouw website een hogere positie in de zoekmachines kan bemachtigen. Hoe meer mensen op je klikken, hoe hoger je site zal eindigen. Dit komt omdat zoekmachines dan denken “goh, dat zal wel een ontzettend relevant antwoord zijn als iemand deze vraag stelt.”

Succes!

 

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring

Dit vind je misschien ook interessant:

Website checklist

Download de checklist voor je praktijk website!

🔒 Als je mijn stappenplan aanvraagt, ga je ermee akkoord dat ik je gegevens opsla en verwerk volgens mijn privacyverklaring