Als je mij volgt op Instagram of aangemeld bent voor mijn e-maillijst voor webtekst tips, dan heb je waarschijnlijk flink geworsteld met je webteksten. Misschien heb je inmiddels een workshop bij me gevolgd of content coaching en hebben we toen de basis voor je webteksten neergezet. Meestal komt er dan vroeg of laat toch een moment waarop je je teksten wilt herzien. Want zoals ik altijd zeg “je webteksten zijn niet in beton gegoten”. Jouw teksten moeten met je meegroeien als jij groeit als ondernemer.
Vind je het schrijven van je webteksten moeilijk? Of het bedenken van de inhoud?
Als je jouw webteksten nog niet op orde hebt dan is de vraag: loop je vast met schrijven of met het bepalen van de inhoud van je teksten? En gaat het dan om je basis webteksten (home, over mij, aanbod) of over je blogs?
- ?Vind je het lastig om jouw missie en diensten onder woorden te brengen?
- ?Vind je het lastig om je alinea’s goed in te delen?
- ?Vind je het lastig om titels en tussenkoppen te bedenken?
- ?Loop je vast op spelling?
Twijfel je over de inhoud van je basis webteksten?
Ga dan terug naar de basis en schrijf alleen de belangrijkste zaken die relevant zijn voor je klanten. Denk aan een sterke intro (hierdoor bepalen lezers of ze blijven lezen!), praktische informatie, jouw eigen verhaal, herkenbare punten voor klant en nog een paar cruciale elementen. Deze deel ik overigens van A tot Z met je (én ik neem je er stap voor stap meer doorheen) in
Twijfel je over de inhoud van je blogs?
Of twijfel je over ‘wat’ je moet schrijven? Heb je jouw missie en aanbod helder, maar vind je het lastig om te bepalen wat je erover moet schrijven? Heb je vaak het gevoel dat dingen niet relevant zijn voor jouw klanten? Of vind je juist dat alles relevant is en worden je teksten daardoor wollig en langdradig?
Als je twijfelt over de inhoud van je webteksten is mijn gouden tip: schrijf iets waar je jouw klant vandaag mee helpt. Als help je maar een klein beetje, een potentiële klant gaat jou hierdoor waarderen. Welke tips of adviezen kun jij jouw klant NU geven waar iemand echt iets aan heeft? Deze tips kun je uitstekend verwerken in een blog en in een social media post. Ook het noemen van punten waarin jouw klant zichzelf herkent maakt het bedenken van de inhoud vele malen makkelijker. Wat heb jij zelf meegemaakt (én opgelost) waar jouw klant nu mee kampt? En hoe kun jij deze persoon helpen om het ook voor die persoon op te lossen?
De sleutel is dus een ander helpen.
Wat is op jou van toepassing? In welke webtekstfase verkeer jij? 😉
- ?Heb je jouw basis klaar maar zijn je teksten toe aan een opfrisbeurt omdat jij bent gegroeid als ondernemer?
- ?Heb je jouw basis klaar en wil jij doorpakken met blogs en social media content?
- ?Heb je nog geen goede basis en heb je jouw website eigenlijk een beetje laten liggen omdat je er niet uitkomt?
Deel je ’t met mij?