Wil je zelf gaan bloggen? Goed idee! Blogs helpen je niet alleen om beter online vindbaar te worden, ze helpen je ook om nauw in contact te blijven met je klanten en doelgroepen. Zo kun je blogs ook uitstekend gebruiken om te posten op je social media profielen bijvoorbeeld. In dit blog geef ik je drie tips voor als je wilt beginnen met bloggen, maar nog een beetje zoekende bent naar ‘hoe en wat’.
Tip 1 | Schrijf je blog altijd over één onderwerp dat relevant is voor je klanten of voor jou
Wanneer je schrijft over één onderwerp, dan is het voor je bezoekers en zoekmachines heel duidelijk waar jouw pagina over gaat. Voor je vindbaarheid in zoekmachines betekent dit dat zij zoekvragen van potentiële klanten beter aan jouw website kunnen koppelen, het is immers superduidelijk waar je pagina over gaat.
Voor je lezers geldt dat door het geven van een heldere titel met het onderwerp, krijgen je bezoekers een bepaalde verwachting bij de tekst, het is dus belangrijk dat je hier ook aan voldoet.
Tip 2 | Haal herkenbare voorbeelden aan zodat mensen voelen dat dit over hen gaat
In een blog wil je dat mensen zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. Hierdoor maak je echt de connectie met je klanten en met je potentiële klanten. Om deze connectie te realiseren en mensen helemaal door jouw blog heen te leiden kun je herkenbare voorbeelden noemen. Denk aan:
- ✔️ je bent al maanden met je teksten aan het worstelen en er staat eigenlijk nog steeds niets op je website.
- ✔️ je overweegt al een tijd om te gaan bloggen maar je weet niet goed wat je precies moet doen en wat het voor zin heeft.
- ✔️ je voelt je gefrustreerd als je voor de zoveelste keer achter je computer kruipt en er wéér geen goede webtekst uit je vingers komt.
Dit hoef je niet per se in een opsomming te doen uiteraard. Je kunt ook in de gewone tekst voorbeelden noemen waardoor mensen denken ‘dit gaat over mij!’
? Mocht je trouwens echt met je blogs aan de slag willen omdat jij inziet wat voor effect dat kan hebben op je vindbaarheid in zoekmachines én zodat je altijd content hebt voor je social media, meld je dan aan voor mijn workshop ‘Word een blog boss in 45 dagen’.
Tip 3 | Focus niet op de lengte van een blog. Een blog kan ook super kort zijn
Mensen lezen liever een blog met een goede inhoud, dan een heel lang verhaal waarvan de boodschap onduidelijk is. Schrijf nooit met de gedachten ‘dan wordt mijn bedrijf goed vindbaar in de zoekmachines’, want als jouw klanten het een bagger stuk vinden, dan vinden zoekmachines dat ook. Schrijf altijd voor je klanten en zorg dat je alles doet om je blogs te optimaliseren voor zoekmachines. De inhoud is altijd voor je klanten bedoeld.